2.4

Den förste riddaren

En främling anländer till Camelot där Lady Guinevere är på väg att gifta sig med Kung Arthur. Främlingens namn är Lancelot och han lyckas rädda den vackra ladyn när hon kidnappas av kungens fiende. Som tack för sin insats gör kungen Lancelot till en av sina riddare.

Originaltitel First Knight
Regissör Jerry Zucker
Manus William Nicholson, Lorne Cameron, David Hoselton
Genre Romantik, Drama, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Sean Connery, Richard Gere, Julia Ormond, Ben Cross, Liam Cunningham, John Gielgud, Christopher Villiers, Alexis Denisof, Stuart Bunce, Ralph Ineson, Jane Robbins, Jean Marie Coffey, Paul Kynman, Paul Bentall

2018-01-04
Riktig sömnpiller, gäsp igen!!!
andmoreagain
2017-12-31
Kollar på den på TV nu...har sett ca 15 min. Jag ska vara givmild med betyget.
Solidus
2017-12-29
"Den förste riddaren" är inte den bästa filmatiseringen om kung Arthur, men jag vill inte gå så långt att såga den så hårt som en del medlemmar gör. Låt oss titta på det positiva: 1. Fotot. Storslagna scener och vacker skogslandskap gör filmen behaglig att titta på. 2. Sean Connery. Den mannen kan bära upp vilken skit som helst. 3. Helt ok action. Stora slag med riktiga människor. Det kunde varit mycket sämre. Sedan finns det en hel del svagheter som titeln. Vad menar man? Gere är inte den förste riddare, då Arthur har en samling riddare runt omkring sig. Kärlekshistorien är också ett minus, då det känns mycket TV-såpa. Sist, men inte minst är problemet att filmen känns plastig, trots sin höga budget. En helt ok film, varken mer eller mindre.
2017-10-22
StureStenhög
2017-09-17
Väldigt generiskt, och det känns trots allt mer 90-tal än medeltid, vilket väl inte direkt är ovanligt. Speciellt genomarbetat känns det inte, men det är iaf någorlunda underhållande, och Sean Connery är som alltid sevärd. Kan tänka mig att det här ändå funkar ganska bra om man tilltalas mer av genren än vad jag gör, men som en stunds förströelse dög det även åt mig
Jamesa
2017-04-28
Har dragit mig länge inför att sätta betyg på den här, ville väl något gott med det. Men; Nej.
Murvel48
2015-12-27
Det har gjorts många filmatiseringar av Arthursagan. Det här kan mycket väl vara den allra sämsta.
LTT86
2015-02-08
FIlmen King Arthur (2004) var bättre än det här!!
Tatty
2014-11-16
Lagom bra och spännande. Richard Gere gör rollen bra likaså Sean Connery.
Grillo
2014-08-07
Som någon annan sa är den omodern, men det är också vad jag gillar med den. Såna här filmer gjordes bättre förr.