Den franske löjtnantens kvinna

I 1800-talets England blir biologen Charles, som redan är förlovad, förälskad i en kvinna som heter Sarah. Parallellt får vi följa skådespelarnas spirande romans.

Originaltitel The French Lieutenant's Woman
Regissör Karel Reisz
Manus Harold Pinter
Genre Drama, Romantik, 80-tal
Skådespelare Meryl Streep, Jeremy Irons, Hilton McRae, Lynsey Baxter, Leo McKern, Charlotte Mitchell, Emily Morgan

jopjop
2017-12-28
Engagerar inte. Tappar tempo i mitten.
origC-J
2017-11-17
Kanske inte så gripande som man skulle önska, men när man ser Streep och Irons i vackra engelska 1800-talsmiljöer vill man bara ha mer och mer! Och sen förstörs allt av en inslängd parallellhandling i nutid. Fast handlingen håller inte riktigt hela vägen heller.
2017-10-31
Jag är förtjust i tiden, med dess miljöer, kläder och konventioner och det romantiska förstås. Gillar också när man kör med två parallella historier som går in i varandra, och så är det angenämt att se de två mycket bra huvudrollsinnehavarna, allra helst då Meryl Streep.
okidoki
2017-10-29
Segt tempo.
Dele
2016-01-05
Estetiskt vacker och välspelad historia som i alla fall engagerar mig. De två parallella historierna kompletterar varandra, ger en extra krydda och förstärker filmens tema. Gott så!
Gigi1943
2014-10-03
Superromantisk men lite ojämn. Det vare i denna som jag blev förtjust i Meryl S.
FUR
2013-06-20
Det började ju väldigt lovande, men sen gick det tydligen bara utför och upplösningen ger jag inte mycket för. Trist, för Streep är både bedårande och fantastisk och rent estetiskt så är det en otroligt fin film. Helheten landar på en svag, svag trea.
emilstjernholm
2013-02-16
Intressant med olika lager, men det är på tok för styltigt för min smak. Discomusiken i slutscenen är dessutom helt bisarr och förstör filmens klimax totalt.
2009-11-05
Skådespelarpornografi på hög nivå av Streep. Synd att Reisz ville ha så stor kontrast mellan hennes roller, eftersom det förutsatte överspel. I övrigt en ganska trälig film. (5+/15)
Nightcrawler
2009-09-28
Har en del intressanta aspekter, men den är så lång ifrån boken att det nästan är löjligt. Eller så är det bara jag som inte förstår mig på Pinter...