3.8

Den fria viljan

För nio år sedan våldtog och misshandlade han en kvinna. Efter lång tid på sluten psykiatrisk anstalt försöker Theo Stoer nu hitta sin plats i samhället. Det kvinnoförakt som fortfarande hemsöker honom kan bara mätas med föraktet han känner för sig själv. För att driva ut sina demoner ägnar han sig åt överdriven träning, långa bastubad och pornografi. Men när han på sitt nya arbete träffar Nettie, chefens dotter, drabbas Theo av nya, starka känslor.

Originaltitel Der Freie Wille
Alternativ titel The Free Will
Regissör Matthias Glasner
Manus Judith Angerbauer, Matthias Glasner, Jürgen Vogel
Genre 2000-tal, Kriminalare, Drama
Skådespelare Jürgen Vogel, Sabine Timoteo, André Hennicke, Manfred Zapatka, Judith Engel, Anna Brass, Anne-Kathrin Golinsky, Maya Bothe, Frank Wickermann, Anna De Carlo

fabbe86
2016-01-17
Något utdragen mot slutet men en fucked up stark och nyanserad helhet!
#54
2016-01-05
Ett nära tre timmar långt lidande.
karlmats
2015-02-10
Den här hyllade rullen känns lte som en blandning av Fassbinders långsamma realism och Herzogs nedpissning av sin egna publik. Någon underhållning är det verkligen inte tal om, gott så, men jag fäller domen på att jag inte bryr mig om Theos öde för fem öre. En riktig dolme som borde slängas i dammen är vad han är. Det psykologiska porträttet är säkert jättebra, och jag gillar Sabine Timoteo väldigt mycket som hans trasiga motpol. Men trots alla rapporter om gripande scener och människoöden sitter jag och blir uttråkad ganska snabbt. Nej, vill man se en tysk film om en karl som släpps ut ur fängelset utan aning om hur man lever utanför murarna, då är det fortfarande Berlin Alexanderplatz som gäller. Men jag förstår att den här blev hyllad också, det var bara inte för mig.
AlbertSpica
2014-12-10
Börjar som en 4:a men blir efter det bara sjukt seg och jag tappar intresset hela tiden. Tog mig ca. 8 timmar att se den. Ett par bra scener här och där men betyget blir ändå en 2:a
MrLawrence
2013-10-23
Känner mig helt nedbruten.
Galivan
2013-09-14
Autentisk dokumentativ stil utan texter, musik, berättarröst. Nedtonad färgmättnad och kornig bild. Antagligen DV-teknik, småfult foto tekniskt sett. Efter en "disturbing" och realistisk inledning måste man följa huvudpersonen i två och en halv timme. Sabine Timoteo är bra och det finns biroller/småroller med otroligt autentiskt skådespeleri. En kompromisslöst realistisk stil som är riktigt imponerande. Men huvudkaraktärerna som personer är tveksamma, relationen mellan Netti och Theo känns inte sannolik. Netti är en komplicerad karaktär med egna unika problem, och för övrigt intressantare än Theo. Man hade velat få större inblick i det. Känslan är att filmen vill ge en viss sympati åt huvudkaraktären , som den vore ett hjälplöst offer. Samtidigt är det starkt att man inte håller tillbaka grovheten i dennes illdåd. Jag är tveksam till om det är psykologiskt trovärdigt att ett starkt hat vore en okontrollerbar separat impuls hos en i övrigt frisk person. Det blir lite Dr Jekyll/Mr Hyde över huvudpersonen. Men titeln antyder att det handlar om omöjligheten i att göra sig oberoende från inneboende destruktiva drivkrafter. Annars är filmen lite väl lång , det är för mycket av samma sak som inte för handlingen framåt tillräckligt. Men det finns många intressanta scener, däribland "stalking"-scener som är väldigt "creepy" men spännande. 2+.
sparriskrigarn
2013-07-30
Vacker, väldigt obehaglig och gripande. Det är sällan jag inte kollar åtminstone någon gång, hur lång tid det är kvar av filmen när den är så här lång. Inte en överflödig sekund. Otroligt bra skådespeleri, särskilt från Sabine Timoteo.
Noethe
2013-06-13
...existerar bevisligen och vackert inte.
Clasen
2013-04-02
Hemsk och gastkramande med starkt skådespeleri. Sabine Timoteo gör det oerhört bra.
bubblo
2012-11-16
Jag kände aldrig att filmen var tråkig, trots sin längd. Uppfattade den mer som hypnotisk, och även i utdragna scener (som när hon förföljer honom på avstånd genom staden) så sitter man på helspänn och undrar vart det är på väg. Filmen är oförutsägbar i handlingen, förutom möjligtvis att man förstår på ett tidigt stadium att deras relation inte kommer få nåt lyckligt slut ..