3.4

Den gäckande skuggan

Nick och Nora undersöker mordet på en uppfinnare i denna klassiska blandning av deckare och komedi.

Originaltitel The Thin Man
Regissör W S Van Dyke
Manus Frances Goodrich, Albert Hackett
Genre Mysterium, Kriminalare, Romantik, Komedi, Drama, 30-tal
Skådespelare Nat Pendleton, William Powell, Myrna Loy, Maureen O'Sullivan, Minna Gombell, Porter Hall, Henry Wadsworth, William Henry, Harold Huber, Cesar Romero, Natalie Moorhead, Edward Brophy, Cyril Thornton

Pi-R
2017-12-01
En fröjd att se Loy och Powell uppenbarligen stortrivas i rollerna som detektivparet Charles, och dialogen känns både rapp och fräsch, även om vissa scener balanserar på gränsen till att bli FÖR pratiga. Tillsammans med det myckna festandent skapar det en geniunt sympatisk atmosfär, och det är inte svårt att förstå filmens popularitet. Men... själva mordhistorien...? både mitt och filmskaparnas intresse tycks falna när fokus skiftar från komedi till deckare. Jag bryr mig aldrig om mördarens identitet och motiv, och jag efter att slutscenen tonat ut så är jag faktiskt inte helt säker på att upphovsmännen gjorde det heller... Likväl, en stark trea i betyg
BSBully
2016-05-27
vilken härlig dialog, fruktansvärt charmig kriminalare, se den!
2015-11-06
Väldigt underhållande med fantastisk kemi och massor med små älskvärda detaljer mellan Herr och Fru Charles. Jag reagerar även på hur tydligt det är att det är en pre-censur film med skilsmässor, otrohet och tydliga sexuella insinuationer. En väldigt trevlig mordgåta är det också där man får tillräckligt med detaljer serverade för att kunna lista ut saker själv men utan att det blir för uppenbart. Det blir dock inte direkt spännande men ack så trevlig och mysigt!
kakbakarn
2015-10-02
Ändrar till en fyra, älskvärdheten sitter i och jag blir sugen på att se om den strax efter att eftertexterna börjat rulla. Mysig, kvick, problemfri och lättsam som en Lubitschfilm, och som så många av hans filmer balanserar omdömet mellan "bra" och "mycket bra".
Lyndon
2015-10-01
Kriminalhistorien känns mest som en dålig ursäkt för det evinnerliga men måttligt underhållande pladdret.
andmoreagain
2015-05-31
Det infernaliska supandet förhöjjer filmens goa atmosfär och det smittar av sig så att man själv blir lite salongsberusad. William Powell är rätt så störtskön och det bjuds på en hel roliga lines. Deckargåtan är egentligen total ointressant och därmed är detta en väldigt bra "mysdeckare".
2014-12-30
En härlig whodunnit-film med en kemi mellan paret Nick (William Powell) och Nora (Myrna Loy) som än idag är sällsynt. De är helt underbara tillsammans i vad som t.o.m. idag känns som ett väldigt modernat och jämlikt förhållande. Ett förhållande som jag faktiskt blir avsundsjuk på. Man får också mord och mysterier och en rejäl dos i denna film som spelades in på endast två veckor och var tänkt som en B-film. En film som blev nominerad för bästa film. 4+
precineadd
2014-09-16
väloljad och helgjuten - förstår att jag ska tycka det är hur charmigt som helst men det gör jag inte. för lite att gilla. tråkiga karaktärer, en intrig filmen fokuserar på men ändå inte tycker man ska bry sig om, visuellt tråkig och sådär b som många tidiga 30-talsfilmer. men mest antar jag att det inte är min "smak". hade jag älskat powell och loy villkorslöst hade det ju inte varit något problem
sunvalley
2014-02-16
William Powell ger verkligen ordet "salongsberusad" ett ansikte i den här filmen. Smått förvirrande till en början – alla personer måste förstås introduceras – men andra hälften är stark och spännande.
Hypostas
2014-02-10
Daterad humor och "spänning". Sämre än en vanlig Beckfilm, men lite charmig är den i alla fall. Betyg: tvåa. Ej sevärd.