Den galne kung George

England 1788. Kung George III:s alltmer excentriska uppträdande inger farhågor. Premiärministern vet att om kungen befinns oduglig att regera kommer han själv att störtas. Tre kvacksalvare försöker bota kungen från hans förvirring med allehanda metoder. Ryktet om en läkare, Wills, som påstås kunna bota hjärnsjukdomar når hovet.

Originaltitel The Madness of King George
Regissör Nicholas Hytner
Manus Alan Bennett
Genre Drama, Komedi, 90-tal, Biografi
Skådespelare Helen Mirren, Ian Holm, Nigel Hawthorne, Rupert Graves, Amanda Donohoe, Rupert Everett, Julian Wadham, Jim Carter, Geoffrey Palmer, Charlotte Curley, Anthony Calf

Starlette
2012-01-27
Miljöerna får en 3:a, och iom att det är en sann historia blir den snäppet bättre, men en svag 3:a allt som allt.
Sznax
2011-06-25
En väldigt typisk trea. Bra skådespelare och bra atmosfär. Ett ganska bra manus och en trevlig filmupplevelse. Men eftersom att inget är superbt så tar sig filmen inte upp till några större höjder. Betyg 5.9
NoWireHangers
2010-11-07
"You'll have to speak up, I don't see very well!" Hawthorne är lysande, what what. Storyn något ojämn.
idaho1981
2008-10-12
Kan också kännas att det var ngt som saknades, men inte sätta fingret på vad det är... Men satiren, omgivningarna och skådespelarna (huvud som biroller) gör att man bara måste tycka om den..
PeterTheW
2007-03-14
Välspelad och bra, lite seg dock.
kboman
2007-02-21
"Mr King" "Mrs King" Underbart skådespeleri!
Delin
2005-10-07
nån mer än jag som fick denna filmen gratis med The Guardian?
Eca
2005-08-30
Fantastiskt bra skådespelare och insikten om att också kungar kan bli "nuts". Härliga interiörer. Ändå känns det som om filmen saknar något... Och jag vet inte vad.
Boogie_aight
2005-08-19