3.7

Den giriga

John McTeague är en enkel man ända tills hans fru vinner stora pengar på lotteriet. En klyfta uppstår mellan dem på grund av hennes besatthet av pengar, och hans girighet får ännu större konsekvenser. Filmen bygger på en roman av Frank Norris. Inför premiären anordnade von Stroheim en 9,5-timmes testvisning av filmen. Efter det tvingade filmbolaget fram en nedklippning av filmen till en tvåtimmarsversion som fick gick ut på biograferna. Det bortklippta materialet har länge betraktats som filmvärldens förlorade graal. Till 75-årsjubileet av premiären tog TCM fram en version på 239 minuter. Denna innehåller stillbilder på bortklippta scener och försöker återskapa von Stroheims tänkta narrativ.

Originaltitel Greed
Regissör Erich von Stroheim
Manus June Mathis, Joseph Farnham, Erich von Stroheim
Genre Stumfilm, Drama, 20-tal
Skådespelare Zasu Pitts, Chester Conklin, Dale Fuller, Jean Hersholt, Gibson Gowland, Tempe Piggot, Cesare Gravina, Sylvia Ashton, Frank Hayes, Fanny Midgley, Max Tyron, James F Fulton, Erich von Ritzau, Joan Standing, William Barlow

hsimpson
2020-04-15
En tvåa är kanske lite väl hårt (särskilt med tanke på att slutet var riktigt bra), men karaktärerna är så irriterande att det är trots allt är en utmaning att ta sig igenom filmen. Stark tvåa.

2016-02-17
Äh, för mig är det om något imponerande att Stroheim faktiskt lyckades dra ut den här skiten till nio timmar från första början då speltiden på 2½ timmar redan är överflödig. Det kanske gjorde något att jag redan visste hur filmen skulle sluta innan jag ens började se den (plus att den spanska DVD-utgåvan var löjligt usel, nästan i stil med Sandrews gamla VCD-filmer, så den får en nolla utan vidare beskrivning) fast jag har ändock svårt att se storheten i vare sig intrig eller karaktärsutveckling, då det går fram rätt fort att både Trina och McGauge är dumma i huvudet och sedan händer det inte särskilt mycket mer med dem. Visst är en del stereotyper är lite kul, men det ändrar inte de facto att jag under filmens förlopp blev så uttråkad och kände en enorm likgiltighet att jag bara önskade att den skulle ta slut så att jag kunde spela på Super Nintendot eller Ps4:an resten av natten.
precineadd
2014-09-07
att gilla film är att gilla den här filmen. så "bra" att det är generande. mer än bra liksom - en i alla hörn och kanter mästerlig cinematisk konstruktion som inte går att kritisera med ögonen i behåll.
emilstjernholm
2012-11-12
Fantastiskt samspel mellan huvudrollsinnehavarna. Gillar de groteska närbilderna och överlag imponerar bildkompositionen. Carl Davis musikackompanjemang var dessutom av allra högsta klass. Ser fram emot att se den här på vita duken en vacker dag.
kakbakarn
2012-06-22
Jag såg fyratimmarsversionen. Det är såklart synd att den ursprungliga versionen inte finns kvar. Som det är nu är filmen antingen för lång eller inte lång nog. Det blir lite spretigt och hattigt vilket gör att det är svårt att behålla koncentrationen rakt igenom (första 45 ungefär, fram tills huvudpersonerna träffas, handlar mest om att stå ut och försöka hänga med i presentationer av karaktärerna), och med väldigt mycket intryckta stillbilder här och där. Grundtemat (girighet) behandlas och berättas i alla fall på ett bra sätt och det absoluta slutet är mycket bra. En bra film som med rätt behandling från klippare och producenter hade kunnat vara en av stumfilmsepokens bättre filmer, är min känsla.

2012-04-18
Bet ihop inför att se en så här lång stumfilm, men detta visade sig överflödigt. Fullständigt underbar film i högt tempo och med våldsamt (bokstavligen och bildligen) storslagna scener. Inte långt ifrån att vara ett mästerverk.
NtoNW
2012-02-01
Det går inte annat än kapitulera för denna stumfilmsklassiker. Tänk om man hade haft kvar alla 9½ timmarna! Stor skådespelarkonst av Gibson Gowland i huvudrollen. Och vilket foto - jag var tvungen att stanna DVD-spelaren då och då för att njuta av de vackert upplagda scenerna. Slutet är dessutom bland det bästa jag har sett. Fast jag tyckte nog att det blev lite förryckt med de insprängda stillbilderna, man tappade liksom intensiteten. Men det är ändå bättre än att köra den korta versionen med bara rörliga bilder.
grace.
2012-01-19
för det stiliga slutet.
Sznax
2012-01-12
Det finns få filmer som har den kraft som Greed innehar. Den första timmen är helt magisk, med fantastiska användningar av miljöer och oerhört bra skådespelare. Gowland gör en av filmhistoriens mest starka rollprestationer som McTeague. Sedan kommer filmen in i en svagare period. Filmen tappar tempo och blir alltför upprepande (det är nog här mycket material försvunnit). Sedan utspelas ett av de bästa sluten någonsin. Klimaxet i Death Valley är med rätta berömt, för det finns få filmer som har ett så kraftfullt slut med så vackra miljöer och en så bitande realism. Betyg 9.2
TobiasRydén
2012-01-11
Jag är snäll och ger en fyra, för även om den emellanåt var seg så fanns det flera prov på äkta filmkonst. Jag är imponerad av Gowlands och Pitts skådespelarinsatser. Slutet var magnifikt.