3.2

Den glade brevbäraren

Det är dags för byns årliga fest och mitt i festyran befinner sig byns brevbärare. Han blir retad för sitt ålderdomliga arbetssätt och beslutar sig för att modernisera sin verksamhet.

Originaltitel Jour de fête
Alternativ titel Fest i byn
Regissör Jacques Tati
Manus Jacques Tati, Henri Marquet, René Wheeler
Genre Komedi, 40-tal
Skådespelare Jacques Tati, Jacques Beauvais, Guy Decomble, Delcassan, Paul Frankeur, Roger Rafal, Santa Relli, Maine Vallée

2020-01-13
Finns några småroliga saker här och där. Men det är för glest och väl långt mellan dom. Sen tycker jag filmen saknar en sympatisk inramning vilket gör att jag blir irriterad och tröttnar fort. En stark etta då det finns en del charm, men Tatis komiska tajming är off för mig även i dess bästa stunder.
2017-11-04
En uppvisning i vad som skulle komma senare och med betydligt bättre resultat. Tramskomedi som inte är speciellt rolig även om det finns poänger. Känslan för detaljer och saker som hela tiden pågår i bakgrunden ses även här.
Dele
2016-01-26
Tati har en fin iakttagelseförmå och är duktig på kroppsspråk, men även om "Fest i Byn" är en charmig långfilmsdebut med en hel del komiska höjdpunkter så gör den sig i mitt tycke bättre i kortfilmsformatet. Som helhet blir det lite tunt här. Finns i tre versioner; Den svartvita originalversionen från 1949, 86 minuter lång (som jag såg), delvis i färg (1964, 80 min) och helt i färg (1994, 77 min).
2015-01-18
Jacques Tatis allra första långfilm(det blev dock bara 6 st sammanlagt) är en väldigt rolig film med härligt lyckad slapstick. Tatis stil påminner om Chaplins men Tati tog vara på sin längd över 190 cm och även ljudeffekter i sitt filmskapande som urskiljer honom. Tati är väldigt underhållande i sin roll som den cyklandes brevbäraren här.
andmoreagain
2013-12-25
Lite underfundig men inte speciellt rolig. Blev faktiskt rätt så besviken...
the-godfather
2012-04-30
Inget mästerverk men inte heller någonting dåligt. en trea i betyg får den.

2012-04-15
Det mesta är Tati i medioker form men när han gör en runda i amerikansk stil är han som bäst! :D
Bruneholm
2011-11-08
En underbar pärla bland de klassiska komedierna, som fått ett oförkänt svalt mottagande här på filmtipset. I min mening minst lika om inte i vissa avseende mer briljant än många av Tatis senare, mer berömda filmer.
Astrojacob
2011-10-12
En ofarlig bagatell i filmhistorien, men har man sett 20 filmer av Buster Keaton o Harold Lloyd och 50 med Chaplin, är man tyvärr inte så impad. Satt mest o smålog. Några enstaka fniss men roligast var att HÖRA den blivande Hulot. Han pratar ju inte i de senare filmerna, hehe. Knapp Trea.
tandersten
2011-07-24
Skönt att jag satte samma betyg som sist jag såg denna. Tatis sämsta och musiken... står inte ut med den.