3.6

Den glädjelösa gatan

I Wien efter första världskriget finns en gata där det inte finns något att glädja sig åt. Fattigdom, hunger, våld och prostitution är element i denna film som censurerades sönder av samtidens censorer.

Originaltitel Die freudlose Gasse
Alternativ titel Joyless Street, The Joyless Street, The Street of Sorrow
Regissör Georg Wilhelm Pabst
Manus Willy Haas
Genre Drama, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Greta Garbo, Werner Krauss, Asta Nielsen, Robert Garrison, Valeska Gert, Henry Stuart, Tamara Geva, Gräfin Tolstoi, Einar Hansson, Agnes Esterhazy, Karl Etlinger, Jaro Fürth, Alexander Murski, Hertha von Walther

JimCarrey
2013-06-04
Otroligt cool och det som verkligen lyfter upp det på fyran är det helt magiska ljudspåret som jag inte vet datumet på men helt underbar upplevelse
emilstjernholm
2012-10-23
Mörk och suggestiv film om misären i Weiman-republiken. Garbo gör här en fin insats i en lite mer nedtonad roll. Därutöver är det värt att notera att Pabsts bildspråk är tilltalande. Rolig parallell till dagens finanskris att mordet skedde på Hotel Merkl.
AndreaFurberg
2010-02-28
stundom magisk. maffiga miljöer och förfärligt graciösa 20-tals klänningar och tjejfrisyrer. och Garbo är verkligen övernaturligt vacker. en sådan känsla och stil. jag gillar med stumfilm och denna film att det är lite sådär hipp som happ på ett sätt, med små utvikningar och sådär menar jag, det gör det hela mystiskt och sännande. ibland kommer det ett klipp då nån verkar bli helt galen och gör grimaser alldeles oprovocerat.
goeran
2009-11-12
En mycket välgjord melodram men snyggt foto och goda skådespelarinsatser. Allra bäst är givetvis Greta Garbo och Asta Nielsen. Den nya dvd-utgåvan från Edition filmmuseum (151 minuter) innehåller mycket bra musik av Aljoscha Zimmernann.
Tonti
2009-03-26
En mycket skickligt gjord och gripande film som lyckas knyta ihop de många trådarna på ett bra sätt. Vissa scener är särskilt bra och Matti Byes ackompanjemang var inte mindre än lysande.
KimEkberg
2009-03-25
mycket fantastisk film som jag hade stort utbyte av. Snygg dekor, frillor och dräkter. Vackert foto, och coola brudar. Dessutom en plot som mycket riktigt är i fräckaste laget för sin tid. Väldigt tjusigt.
Ihsahn
2006-12-04
Den version jag såg var 1(!) timme lång så jag vet inte ens om jag borde betygsätta den... Får bli en trea tills jag sett om den i restaurerat skick.
Neva
2006-10-30
Får ni chans att se denna i restaurerat skick med Matti Bye på piano så ta den. Jag har förstått att den kan vara lite svår att komma över och Bye är så bra.
Kirikou
2006-02-13
En klassiker.
elisa
2004-08-15
lite av betyget tillhör pianisten som medverkade under visningen på draken..