3.4

Den glömda silverskatten

En av Peter Jacksons grannar hittar en undanstoppad koffert full med gamla filmer i sitt förråd. Filmerna visar sig ha gjorts av den försvunne filmpionjären Colin McKenzie och är inget mindre än en sensation! Efter att ha studerat filmerna framgår det att McKenzie låg långt före resten av världen när det gäller filmteknik i början av 1900-talet. Men då hans stora mästerverk saknas, beger sig Peter Jackson och hans kollegor ut i den Nya Zeeländska djungeln för att finna inspelningsplatsen...

Originaltitel Forgotten Silver
Regissör Peter Jackson, Costa Botes
Manus Costa Botes, Peter Jackson
Genre Kortfilm, Komedi, 90-tal
Skådespelare Peter Jackson, Johnny Morris, Thomas Robins, Costa Botes, Sam Neill, Jeffrey Thomas (röst)

Diclonius
2017-04-02
Bästa scenen är ju ändå när berättaren säger att Stan the Man insåg att våld mot oskyldiga kunde vara inkomstgivande, efter att ha slagit ett barn. Detta, samtidigt som kameran zoomar in på Stan vansinnesflin. He he.
2014-12-16
Jag har länge velat se denna mockumentry från Peter Jackson som lyckades lura och därmed också förarga en stor del av Nya Zeelands invånare. När det kommer till mockumentries är detta inte det bästa jag sett men det är underhållande och kul för stunden. 3+
Zeds2003
2013-11-26
Underbar! Så sjukt snyggt rekonstruerat och trovärdigt! Jackson-gubben kan ju detta med ju!
F-M-J
2013-04-19
Filmen görs med glimten i ögat och för den som är intresserad av filmhistorien blir det än mer kul då det tänjs på alla gränser genom fakta som presenteras som "ny". Rolig mockumentär.
annihilat0r
2012-10-09
Jag har lite svårt att se den genialiska humorn i Jacksons "Forgotten Silver", men å andra sidan imponeras jag av castingen. Tänk att de lyckades få till så pass många individer, alla beredda att blåljuga för pengar. Dock går det inte att komma ifrån att detta är en av de mest klassiska mockumentärerna världen har. Jag var kritisk mot genren redan före, nu är jag skarpt kritisk.
Dele
2012-04-08
En välgjord och fint balanserad mokumentär som är en riktigt underhållande och trevlig blåsning, mycket p.g.a. sin effektiva och pikanta humor, som fint balanserar kring tydlighetens gräns. Smidigt inmejslad i de olika historiska händelserna är den också.
Supernaut
2012-02-02
Välgjord och fullkomligen lyser av skaparglädje.
Gröne_Orm
2012-01-17
Hysteriskt rolig och underfundig film.
Alreadyrick
2011-11-05
Bästa mockumentären ever. Fett roligt att många inte har förstått att det inte är det är på skoj förrän ett bra tag in i filmen.
inchris
2011-10-19
Jag tyckte den var väldigt välgjord och såg väl inte alla missar som ni andra här på filmtipset har sett. Enligt mig är det en femma, dels för att så många som ett helt lands befolkning gick på det, och dels för att det är välgjort och anslår en seriös ton.