3.3

Den goda jorden

Wang Lung är en fattig kinesisk bonde. Av sin far får han den befriade slavinnan O-Lan. Wang gifter sej med O-Lan och dom kämpar med sin jord. Till slut lyckas dom till och med få mera mark att odla. Men då slår svälten till.

Originaltitel The Good Earth
Regissör Sidney Franklin, Victor Fleming, Gustav Machatý
Manus Talbot Jennings, Tess Slesinger, Claudine West
Genre Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare Paul Muni, Luise Rainer, Walter Connolly, Tilly Losch, Charley Grapewin, Jessie Ralph, Keye Luke, Roland Lui, Suzanna Kim, Lee Ching-wah

2018-02-14
Den filmen är riktigt bra och håller än! Trots att den är så gammal!!
2015-01-09
Inför denna film var mina förhoppningar lite på darr då jag insåg att jag skulle se de två huvudrollsinnehavarna spela kineser. Nu var dock inte dessa huvudrollsinnehavarna vilka som helst utan fantastiskt duktiga Paul Muni och Luise Rainer. Dessutom måste jag säga att tillsammans med deras skådespelarförmågor och ett rätt skickligt arbete av sminkösen så ser de någorlunda kinesiska ut. Historien är dessutom inte så dum utan lyckas beröra och engagera på ett ganska lyckat sätt. 3+
fatassmovieboy
2009-07-18
Wang Lung e mannen.
goeran
2009-06-28
Filmen är välgjord med två utmärkta skådespelare i huvudrollerna (som ser riktigt kinesiska ut i sin sminkning). Den innehåller en del fantastiska scener (särskilt den med gräshopporna) och scenografi och foto är genomgående bra. Däremot är själva storyn tyvärr ett riktigt pekoral; något som inte ens stjärnor som Luise Rainer och Paul Muni kan riktigt överskyla.
DanielMott
2008-04-06
Ett riktigt epos! Mycket sevärd.
Flonk
2006-06-28
Instämmer med Kurosawafan. En film som handlar om kineser spelade av sminkande amerikaner är lätt att dömma på förhand men klarar man bara av detta faktum så har man en välspelad och klart intressant film att se framemot.
Kurosawafan
2005-03-25
Jag vet inte..både patetisk och bra på samma gång, larvigt med sminkade kineser...
amam
2005-03-13
Alla kinesiska större roller är amerikaner med deras ögon bakåttejpade. Hehe. Annars så är det en välgjord film med gedigna skådespelarinsater. Fast den lyckades aldrig fånga upp mig i historien utan det var mer som jag bara såg på. Det är det som sänker betyget till en 3'a.
NHL
2005-01-25
Framförallt lysande skådespel av Paul Muni och Luise Rainer (som vann en Ocar för sin insats). Muni som under sin karriär var nominerad sex gånger för en Oscar (och vann en gång) var riktigt bra på att förvalta sina rollfigurer. Rainer blev i.o.m. sin Oscarsvinst för sin insats i den här filmen den första skådespelerskan/skådespelaren någonsin att vinna en Ocar två år på raken för en huvudroll (vann även för The Great Ziegfeld 1936). Scenerna är välgjorda för att vara från 1937. Särskilt scenen där folket stormar palatset är riktigt bra gjort. Filmen fick fem Oscarsnomineringar och vann två.