3.6

Den goda viljan

Kärlekshistoria baserad på Ingmar Bergmans berättelse om hans egna föräldrar.

Originaltitel Den goda viljan
Alternativ titel The Best Intentions
Regissör Bille August
Manus Ingmar Bergman
Genre Romantik, Drama, Biografi, 90-tal
Skådespelare Samuel Fröler, Pernilla August, Max von Sydow, Ghita Nørby, Lennart Hjulström, Mona Malm, Lena Endre, Keve Hjelm, Björn Kjellman, Börje Ahlstedt, Hans Alfredson, Lena T Hansson, Anita Björk, Elias Ringquist, Ernst Günther, Marie Göranzon, Björn Granath

2019-06-23
Det är en hel del som är riktigt bra. Skådespeleriet och sceneriet känns äkta och levande rakt igenom. Jag såg mini-serien på 6 timmar och även om det var lite småsegt emellanåt var det aldrig tråkigt eller menlöst. Det är inte jättebra hela tiden och jag fick aldrig någon riktig känsla för vare sig Henrik eller Anna, vilket en kanske borde fått på 6 timmar. Men det var för det mesta bra, en slätstark trea.
Genstruktur
2018-08-11
Jag såg tv-versionen som är längre än filmen.
2018-01-01
Funkar...
2017-10-29
Jamesa
2016-05-11
Rekordelig kvalitétsfilm. Var ett tag sedan,vill se om den snart.
UFO_lars
2015-10-11
Detta långa epos är en fin samhällsskildring som är vackert och rogivande. Blir bitvis lite långtråkigt, men helt klart sevärt.

2015-03-30
Recenserar miniserien på 5,5 h. De första 2,5 h är rysligt bra, det bästa svenska perioddramat som nånsin spelats in tillsammans med Fanny & Alexander, men så fort Fröler och August åker upp till Norrland går liksom hela musten ur och det blir bara trist och intrigmässigt avslaget fram till slutet. Miniserien var lite för lång. En stark 3a blir betyget och jag hade hoppats kunna ge den en 4a initialt, men de sista 2 h sänker helheten. En liten besvikelse när början var så äckligt bra, men kanske fungerar 180 min-versionen bättre.
KyLLo
2015-01-30
En del starka scener blandas med en gnutta humor, som så ofta i Ingmar Bergmans manus. Överlag bra skådespel. Fröler är den svaga länken, men är å andra sidan skönt stylad. Jag tycker att handlingen blir intressantare mot slutet, så betyget blir en svag fyra. Fanny och Alexander rankar jag högre.
oapelmo
2015-01-01
Gediget!
2015-01-01
Jag såg den nästan hälften så kortare filmversionen(180 min) av denna Ingmar Bergman-skrivna historia om hans egna föräldrars liv. Mycket välskriven historia med skicklig regi från Billie August men framförallt innehållandes massor av då kompetenta svenska skådespelare. Dessa tre timmar kändes inte det minsta långa men samtidigt har jag ingen längtan att ta mig an miniserie-versionen på nästan 6 timmar.