Den gode, den onde, den fule

Med ponchon, sitt skägg och med en lång smal cigarr hängande i mungipan som kännetecken får vi se Clint Eastwood som "den gode". En av filmhistoriens mest välkända "bad guys", Lee van Cleef, har rollen som "den onde" och sadistiske Setenza, även kallad Angel Eyes. Eli Wallach spelar "den fule" och kallblodige banditen Tuco. Denna trios vägar korsas under det livsfarliga sökandet efter 200 000 dollar i guldmynt som försvunnit spårlöst från en militär penningtransport.

Originaltitel Il buono, il brutto, il cattivo
Alternativ titel The Good, the Bad, and the Ugly
Regissör Sergio Leone
Manus Agenore Incrocci, Furio Scarpelli, Luciano Vincenzoni, Sergio Leone
Genre Äventyr, Western, 60-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Lee Van Cleef, Eli Wallach, Luigi Pistilli, Aldo Giuffrè, Rada Rassimov, Enzo Petito, Mario Brega, Chelo Alonso

Skapad 2019-10-20 av BeforeYouDie
I och med Den gode, den Onde, den Fule så avslutas dollartrilogin med Clint Eastwood i huvudrollen. Den här gången handlar det om tre personer, Clint Eastwood, Blondie, den Gode, som fortfarande me...   Läs mer »

Skapad 2019-10-20 av Poivoroinen
Ibland mognar en film med åldern precis som ett gott vin. Det är precis vad The Good, The Bad and The Ugly gjort. Sergio Leones mästerverk kretsar kring tre män (just det, du gissade rätt, en är...   Läs mer »

Misslovemovie
2019-07-21
Detta är bra, skådespelarna, manuset och framförallt musiken. Full pott!
dudson
2018-11-17
Klassikernas klassiker när det kommer till Western genren! Inget att klaga på här inte. Storslagen miljö. Även likaså den episka musiken som ett visst band har lånat M.A. Skådespelar insatserna är total gryma. Visst såklart hejar man på Wallace o Cleef! En given Klassiker som alla borde ha i dvd hyllan!!
jsa86_86
2018-10-07
Världens näst bästa western! Harmonica är såklart snäppet vassare :)
Pi-R
2018-06-16
Är en smula förvånad över att jag inte gick igång helt och fullt på detta. Foto, musik, scenografi är närmast perfekt, liksom åtminstone Eastwood och Van Cleef. Jag kan bara konstatera att manus saknar det där lilla extra, vilket för mig oftast handlar om någon form av känslomässig catch. Scenen vid bron är dock fenomenal, och slutscenen är sannerligen ikonisk – på gott och ont. En klassisk film med rätta.
Grillo
2018-04-10
Nu har jag sett om dollartrilogin i följd på ett fåtal dagar och jag står fast vid att För några få dollar mer är klart bäst. Det är den enda film som faktiskt har någon form av känslomässig hook som gör att man bryr sig om vad som händer. De andra har annat, men handlar mer om att jaga pengar än vänskap, hämnd och familjeband. Pengar är inte lika kul som det senare. Den här filmen är dessutom för lång. Det är för mycket transportsträckor och krigsscenerna är inte så bra. Det bästa är helt klart samspelet mellan den gode och den fule. Även soundtracket är här imo sämre än i För några få dollar mer. Kanske mer ikoniskt, men lite för skämtsamt givet filmens allvarliga ton.
2017-10-09
Klassiker
mr_magi
2017-02-12
Storslagen! Bästa western någonsin.
wasteoftime
2016-12-27
Det här är en ganska bra western, egentligen, med en, totalt briljant lysande scen. En av de bästa filmscenerna någonsin, utan att spoila för mycket. Men mestadels består det av transportsträcka kan jag tycka. Visst, det är inte dåligt. Det blir aldrig magiskt, och det krävs av en film som är närapå tre timmar lång, förutom i den där scenen på kyrkogården. Lee Van Cleef hade gärna fått ha lite mer screen-time då hans "il brutto" är den klart intressantaste karaktären, egentligen. Tuco, råttan, "il cattivo" får alldeles för mycket tid, istället. Han hade nog mått bra av att tonas ner lite, då han blir lite väl mycket på sina ställen, även om Eli Wallach gör en rätt bra insats över lag. Clintan är Clintan, men gör inte så mycket varken till eller ifrån i denna egentligen. Morricones soundtrack är ju underbart, givetvis. Men de myckna väntandet drar ner, rätt rejält, det är liksom inte det där nervpirriga väntandet, i alla fall inte för mig, längre. En stark tvåa stannar det på.
RustyFilm
2016-12-05
Det här är den bästa av Sergio Leones västern rullar. Som vanligt bjuds ett långsamt berättande, vackra scenerier, närbilder och härlig musik. Kanske musiken t.o.m. är mer betydelsefull här än i de övriga Leone skapelserna. Allt förpackat i en mycket väl renoverad utgåva. Tragiskt att MGMs utgåva (med motsvarande kvalitet) av första filmen i Leone/Clintan trilogin (A fistfull of dollars) är utspärrad från den Svenska marknaden. Fram för fri konkurrens även på DVD.
uCj
2016-12-04
Var tvungen att se om denna nu efter att gått på Ennio Morricones konsert i Globen! Den här hör verkligen till topp 3 western filmer.