2.7

Den gode dinosaurien

Tänk om asteroiden som för alltid förändrade livet på jorden i själva verket missade planeten helt och hållet och dinosaurerna aldrig dog ut? Denna berättelse visar hur dinosaurierna utvecklats till sofistikerade och stoiska varelser medan människorna blev kvar på den lite vildare sidan. Filmen följer en ung dinosaurie vid namn Arlo, som ger sig ut på ett stort äventyr med sin mänskliga vän Spot. Deras ovanliga vänskap för samman två världar och visar att hjältar kommer i alla former och storlekar.

Originaltitel The Good Dinosaur
Regissör Peter Sohn
Manus Meg LeFauve, Peter Hedges, Adrian Molina
Genre 2010-tal, Animerad, Äventyr, Komedi, Familjefilm, Fantasy
Skådespelare Raymond Ochoa (röst), Jack Bright (röst), Frances McDormand (röst), Jeffrey Wright (röst), Sam Elliott (röst), Steve Zahn (röst), Anna Paquin (röst), A J Buckley (röst), David Boat (röst), Peter Sohn (röst), Jack McGraw (röst), Marcus Scribner (röst)

hsimpson
2020-01-01
Vansinnigt snygga miljöer men fula dinosaurier i en papperstunn rip off på diverse Disney-filmer. En tvåa är lite snålt, men jag har högre krav än så här. Inte minst på Pixar.
SvenMelander
2018-02-10
Dinosaurien var ju inte ens god.
wyrm
2017-09-23
Om du kan det minsta om urtidshistoria så kommer det att klia i hjärnan på dig. Tunn story som gjorts förr. Så vacker animation men så ful karaktärsdesign. Dinosaurierna ser ut som hundtuggleksaker.
2017-07-15
Pixar är som allra bäst när de skapar film med människor som huvudkaraktärerna. När de väljer att använda sig av bilar, djur osv. så blir det genast mindre engagerande, underhållande och bra. Så är även fallet här samtidigt som handlingen är i tunnaste laget. Vad filmen dock lyckas med är de känslomässiga inslagen och det finns många positiva budskap genom berättandet: möta sina rädslor, överkomma förlust, ta ansvar, familj osv. Alltså lite för mycket Disney och alldeles för lite Pixar. 2+
HerrNenne
2017-07-10
En stabil film som inte tar ut svängarna men lyckas vara riktigt bra i många stunder. Bra rakt igenom.
federico033
2017-07-08
Det positiva; sjukt vackert animerat. Tyvärr så är storyn alldeles för tunn och huvudpersonen är för dum för att man ska bry sig om honom. Om Mufasas död var bland det mest rörande och mest sorgliga man sett. Så känner man här "snyggt jobbat idiot, du dödade just din pappa"
Nintendo64
2017-04-23
Inte ens mellanmjölk, typ lättmjölk
widez
2017-02-02
En del snygga scener men storyn håller helt enkelt inte måttet.

2017-01-04
En bra film med fin miljö och fina dinosaurier.
Urfbert
2017-01-02
Yey! Dinosaurier! :D Och där tog mitt engagemang slut. Trött historia, trötta karaktärer, tråkiga karaktärer, kändes som en Lejonkungen-kopia med dinosaurier med underliga proportioner. Nää, ge oss något ekologiskt hållbart, istället för det här tramset. Vad gjorde människan där? Störde mig på honom! Klarade inte heller Bechdel-testet.