3.5

Den gråtande kamelen

Spelfilm/dokumentär om en familj på den mongolska stäppen vars liv kretsar kring djuren; vilka djur det handlar om kanske märks i titeln.

Originaltitel Die Geschichte vom weinenden Kamel
Regissör Byambasuren Davaa, Luigi Falorni
Manus Byambasuren Davaa, Luigi Falorni
Genre 2000-tal, Dokumentär, Drama
Skådespelare Janchiv Ayurzana, Chimed Ohin, Amgaabazar Gonson, Zeveljamz Nyam, Ikhbayar Amgaabazar, Odgerel Ayisch

Henkoo
2013-04-19
Känner verkligen med kamelen :-) ännu en bra film av Byambasuren Davaa.
karlmats
2012-07-08
En annorlunda men klart intressant skildring av ett liv på den mongoliska landsbygden. Kameler är rätt söta djur och det är befriande att se en värld fri från all skit som präglar västvärlden. Det blir något segt efter ett tag men panoramavyerna och kombinationen verklighetsflykt/verklighetsbeskrivning är ändå tillräckligt för att denna ska kravla sig upp på en svag 3a. Att se en kamelförlossning gör man ju inte varje dag heller.
emilstjernholm
2010-08-21
Kompetent hantverk, och visst är kamelungen väldigt söt, men den griper inte tag mer än ytligt.
Hanna-Kari
2009-06-15
Dramadokumentär som berättar historien om en liten vit kamelunge som stöts bort av sin kamelmamma. Var gång ungen kommer för att dia blir den bortmotad. Man måste ha ett hjärta av sten för att inte beröras av ungens gnyn (heter det så?).Gripande i all sin enkelhet men långt i från sentimental. Intressant inblick i den mongoliska nomadkulturen. Men det är inte ungens gråt som titeln syftar på....
akasava
2008-10-15
Den här lär hamna bland de 50 bästa filmerna jag sett.
Ningyou
2008-02-20
Fin och intressan. Tänkte se den mest på skämt med en polare men efter ett tag fastnade jag i den och var tvungen att se klart även efter att han gått hem.
nodon
2007-03-12
Jag tror kameler kan gråta...
WillyV
2006-12-06
Enkel och saklig. Intressant att ta del av nomadkulturen i Mongoliet. Blir tom gripande när dramat med den vita kamelungen eskalerar.
Eriol
2006-11-02
Jag blev fångad av filmen hela vägen igenom. Om filmen var manipulativ så måste den ha varit supermanipulativ, eftersom jag upplevde den som just anti-manipulativ! ;-)
varulf
2006-10-31