3.3

Den grymme, den starke och den fege

Under depressionen i USA dök luffarläger upp över landet. Hemlösa män förflyttade sig genom att tjuvåka med tåg. Men alla undvek tåg nummer 19.

Originaltitel Emperor of the North Pole
Regissör Robert Aldrich
Manus Christopher Knopf
Genre Drama, Action, Thriller, 70-tal
Skådespelare Ernest Borgnine, Lee Marvin, Keith Carradine, Elisha Cook Jr, Charles Tyner, Malcolm Atterbury, Harry Caesar, Sid Haig

DOKAN
2024-03-14
Hade väntat mig ännu mer när gubbar som Marsvin & Borgnine drabbar samman på tågtaken. Men den är helt okej om man gillar action mixat med svart humor. Något för "tågofiler" inte minst . . .
2021-03-08
Väldigt speciell film med en stämning som känns speciell. Den känns dock väldigt utdragen och några scener är rätt kassa. Hur karaktärerna pratar blir mest bara konstigt flera gånger och jag är inte direkt engagerad. Slagsmålsscenerna är rätt kassa och känns liksom fåniga och jag förstår inte poängen i flera av detaljerna där. Men den speciella stämningen och liksom känslan i dom utsattas kamp mot den fascistsadistiska överheten gör att filmen ändå får en stark tvåa. Som beroende på perspektiv känns både snål och generös.
Mat1az
2016-09-22
Har alltid haft lite svårt för Ernest Borgnine. Gillar inte hans pajiga karaktärer. Men i denna film visar han upp en helt ny sida för mig. Shit alltså. Vilken omvändning. Han är ju helt otrolig som den sadistiska tågvaktaren med knappnålsstora pupiller och hammaren i handen. Filmens lite märkliga genrechargång uppvisas direkt under de första minuterna. Här kommer Borgnines karaktär och slår en hammare rakt i ansiktet på en stackars luffare som hoppat på tåget. Luffaren ramlar under tåget och kapas på hälften. Jävligt brutal scene detta alltså. Sedan ser vi luffarens kapade lik vid rälsen och tåget puffar på vidare genom vackra landskap ackompanjerat av balladen ’A Man and a train’. Det blir nästan lite komiskt. Stundvis är det väldigt familjeäventyligt med lättsam humor, och ibland dödsallvarligt. Den skulle klarat sig bättre utan humorn faktiskt. Lee Marvin är suverän, och Keith Carradine gör ett utmärkt jobb med att vara en otroligt irriterande karaktär. Slutet var lite väl abrupt. Mycket stark trea.
emilstjernholm
2016-04-22
Stundtals lite märklig genreblandning mellan mörkt och våldsamt drama och Chaplin-aktiga humorskits. Borgnine är bra som obehaglig tågvaktare.
Hypostas
2015-10-14
Härlig film för oss som älskar tåg.
Dutch
2014-07-08
Underbar tågporr.
ClintanTheKing
2013-11-23
Till största delen en bra och spännande film med mycket ilska. Borgnine är riktigt bra som den galne, sadistiske tågvaktaren. Marvin är också bra som luffare tillika motståndare till tågvaktaren. Carradine störde jag mig bara på då jag tyckte han var sjukt irriterande att ha med. Filmen är kanske lite väl utdragen.
2012-06-25
En maktkamp om egentligen ingenting. har sällan skådat en elakare karaktär än Borgnines, vilket mannen bär upp med den äran. Marvin är hård som vanligt och filmen är klassiskt snygg. Jag tyckte tyvärr de komiska stunderna kändes onödiga då kampen kring färdvägen var dramatiskt nog. En udda story som iaf är roligt att ha sett.
FilmGuden
2010-12-31
Tuff men för lång och utdragen för sitt eget bästa. Intrigen som är något tvivelaktig, bärs upp av Ernest Borgnine (som en riktigt stygg Tågkapten) och Lee Marvin (som måte vara bland de hårdaste i Filmhistorien). Har scener och frän attityd som ger ett efterlevande kultvärde.
mörtson
2010-11-08
Man kan inte slänga hammare på folk, väldigt obehagligt scen!