3.4

Den korsikanske biskopen

Kalles far är död, men hans sommarhus i den västkustska skärgården finns kvar. Där ska Kalle och hans kusin Max tillbringa sommarlovet. En dag får Kalle sig tillsänt ett videoband med en inspelning av sin far. Fadern uppmanar Kalle att hitta Den Korsikanske Biskopen, ett magiskt Sudanskt vattenhjul som stulits från Vatikanen. Men så börjar det dyka upp några nyfikna personer som är ute efter samma sak. Miniserie i fyra avsnitt.

Originaltitel Den korsikanske biskopen
Alternativ titel Den Korsikanske Biskop
Regissör Søren Kragh-Jacobsen
Manus Bjarne Reuter, Søren Kragh-Jacobsen
Genre Mysterium, Thriller, Mini-serie, Familjefilm, 90-tal
Skådespelare Oliver Loftéen, David Fornander, Jenny Lindroth, Krister Henriksson, Åke Lindman, Jan Malmsjö, Marie Richardson, Tomas von Brömssen, Maxim Bonjour Ngcobo, Palle Granditsky

2014-08-24
Högklassig ungdoms-thriller som verkligen tar unga tittare på allvar. Inget fjams, inget trams och med skådisar som levererar. På sätt och vis en nittiotalets Kullamannen. Tänk om man ändå vore tolv år igen. (9/15)
andmoreagain
2014-01-18
När Jan Malmsjö, i det sista avsnittet, vrålar "Harkinen" ur högtalarna skrattar jag så tårarna sprutar! Jag såg denna serie som barn och den gjorde ett stort intryck på mig...mest har jag kvar bilden när Krister Henriksson blir utsatt av trolldom och stannar i luften. Jag har nu sett om den på SVTs öppna arkiv och gläds av att den inte alls känns speciellt dammig eller b....tvärtom en riktigt bra thriller för mindre.
filmfreak1
2013-01-02
Om man hade sett den som barn, hade jag kanske uppskattat den...
Gitarrmongot
2010-11-14
Krister Henriksson i sitt livs roll! The best Bond Villain there never was! Mer skräckinjagande än någonsin Jack Nicholson.

2009-10-17
såg den när man va liten, minns den som bra :)
akasava
2008-08-23
Jag är lite snäll när jag ger den här en femma, men jag anser innerligt att den är värd det. Gruvligt underskattad miniserie, med ett manus som verkligen heter duga - och pendlar mellan ungdomsdeckare och genuin skräckfilm. Såg om den nyligen, då var det säkert minst 12 år sedan jag såg den senast, och det var skönt att kunna konstatera att den fortfarande kändes lika genomgående bra. Vissa scener skulle fortfarande kunna ge vuxna människor mardrömmar. En special edition på dvd hade varit välkommen, oavsett om den är dansk eller svensk.
KillerPutte
2008-06-07
(rek.4) Hade älskat om jag såg den som liten grabb, nu kändes den mest långsam, men dock ett habilt arbete.
Mr_AG
2007-10-17
David Fornander måste vara den bögigaste barnskådisen genom tiderna. Jösses!
zazken
2007-09-17
Helt klart en ok ungdomsfilm. För egen del skulle jag dock säga toppklass, i och med all nostalgi den framkallar.
ty_durden
2007-04-08
Kommer ihåg denna från när jag var liten... vet att jag tyckte att den var jättebra och spännande.. nån som vet om man kan få tag på denna?