3.7

Den långa flykten

Tecknad film som bygger på Richard Adams bästsäljare om en kaninfamilj som letar efter ett tryggt ställe att bo på och möter många faror på vägen.

Originaltitel Watership Down
Regissör Martin Rosen
Manus Martin Rosen
Genre Animerad, Familjefilm, Drama, Fantasy, 70-tal
Skådespelare John Hurt (röst), Richard Briers (röst), Michael Graham Cox (röst), John Bennett (röst), Ralph Richardson (röst), Simon Cadell (röst), Denholm Elliott (röst)

Skapad 2019-11-15 av Stygga-Vargen
Jag vet inte hur många tecknade filmer jag sett genom åren men det måste nog röra sig om ganska många vid det här laget och fler lär det bli även i framtiden. Merparten av de tecknade filmerna...   Läs mer »

Albion
2020-09-13
Omtitt efter 27 år men jag såg nyss den nygjorda miniserien på Netflix som i och med längre speltid får en bredare berättelse. Men jag tycker att originalfilmen räcker gott och den är alltjämt en imponerande film, och dessutom gav den oss Bright eyes framförd av Art Garfunkel, bara en så'n sak. Betyget blir åter en stark 4;a, dvs 4+
2020-08-14
Inte fullt så traumatiska som jag trodde den skulle vara, men den är bra men inte fantastisk.
myslas
2020-04-11
Säkert minst 30 år sedan jag såg den här sist och jag slås av hur väldigt vuxen den är. Ansågs inte det här vara en barnfilm när det begav sig? Kanske minns jag fel. Bra är den i vilket fall som helst.
2017-09-02
Nu har jag precis sett om filmen för första gången på några år och dessutom på Blu-ray och jag måste faktiskt säga att filmen är betydligt mer sorglig och ångestframkallande än jag kom ihåg att den var.

2017-08-08
Det här måste vara den sorgligaste tecknade filmen jag sett.
fattyfinger
2017-04-30
Barntrauma. Var för liten för mitt eget bästa när jag såg den här för första gången. Var knappt läskunnig och hängde inte med i undertexterna, fick liksom gissa mig till om vad som försegick. Otäckt som fan. Hade svårt att lyssna på Art Garfunkle's Bright Eyes i flera år efteråt, den triggade igång ångest. Såhär på äldre dagar tycker jag att det är en vacker film. Grinar som en småunge i slutet - varje gång.
Jamesa
2017-03-16
Minns den från det att man var liten. Det häftigaste då var att det var en tecknad långfilm på tv ! Svältfödd som man var...
Muhammed
2016-11-14
Efter fyrtio år håller den inte längre måttet. Snubblande nära en etta!
2016-08-07
En av de bästa tecknade långfilmerna någonsin! Väldigt spännande och sorglig! Blir man inte berörd av det här så blir man inte berörd av nåt! Vill gärna läsa boken också!
peu-depeu
2016-08-07
Älskar att de inte anpassat filmen till barn. Blodet flödar! Önskar att det kommer skapas fler animerade filmer som vågar ta i såhär!