3.6

Den längsta dagen

En dokumentärt hållen skildring av de allierades invasion i Normandie som blir spektakulär därför att det var spektakulärt i verkligheten. Tyska och allierade avsnitt är inspelade på resp språk och med aktörer och tekniker från respektive land.

Originaltitel The Longest Day
Regissör Ken Annakin, Andrew Marton, Bernhard Wicki
Manus Romain Gary, James Jones, David Pursall, Jack Seddon
Genre Drama, Action, Krig, 60-tal
Skådespelare John Wayne, Richard Burton, Roddy McDowall, Fabian, Henry Fonda, Rod Steiger, Robert Ryan, Robert Mitchum, Paul Anka, Curd Jürgens, Red Buttons, Mel Ferrer, Gert Fröbe, Jeffrey Hunter, Robert Wagner, Peter Lawford, Sal Mineo, Sean Connery, Richard Todd

2020-08-17
Blir faktiskt lite förvånad över att den är så hyllad på många ställen, den känns ofta tafflig och spretig. Oftare plojjig än episk. Har sina stunder och allt puttrar på och är rätt bra. Visst är den lång och det känns, men den blir liksom aldrig tråkig. Så det är en trea, men en svag trea. Jag får aldrig feeling för vare sig karaktärerna eller kriget, men jag gillar att det skildras ut olika perspektiv och så.
RustyFilm
2016-12-09
Kul att på nytt få uppleva denna gigantiska filmskapelse, det var 50 år sen sist. Tyckte den var mycket bra då. Idag håller den väl inte till 100 %, det kändes nog lite långtråkigt ibland. Men en mycket ambitiöst genomförd film är det och en viss dokumentär-känsla finns där ibland (kanske den svart/vita bilden förstärker den känslan). Den Längsta Dagen sorterar helt klart in bland de största krigsrullarna.
Tabu
2016-07-16
Mycket skicklig orkestrering i alla led med trovärdiga och karismatiska skådisar utan att de för den sakens skull trängs om utrymme. Samt man har fångat "sinnelaget" på båda sidorna bra.
2015-01-07
Något fantastiskt glädjande var att tyskarna snackade tyska, fransmännen franska osv. Andra saker att glädja sig åt är självklart de välkända skådespelarna i rollistan som Henry Fonda, Robert Mitchum och Richard Burton för att nämna några. Jag gillar också att det finns något av en dokumentär känsla över filmen.
Gigi1943
2014-09-04
Kanonbra och alla gamla skådisar, som man inte kan låta bli att älska, är med. Det här är en av få filmer som man aldrig glömmer (en annan var ju tonåring när den visades första gången), den håller än idag, för mig i alla fall. Yes!
dudson
2014-07-25
Väldigt seg och tråkig" var nära somna flera gånger. Bara att välja nått bättre inom krigs genren!
Samuelv
2014-04-10
Har några välgjorda scener och ok manus men annars är hela filmupplevelsen ganska olidlig halvägs in tills slutet. Skådespeleriet är på lägsta nivå... Speciellt om man har dåtidens hollywood stjärnor. Tyvärr så var sista timmen ren tortyr, explosioner varje sekund , med följande undermåligt skådespel i dödsögonblick. På plusidan är att man använt de flesta historiska platserna för inspelning och håller sig till fakta från båda sidorna... MEN presentationen är oftast ganska skrattretande och löjlig.
ca6
2014-04-03
Handlingen kanske är ok, men skådespelarinsatserna är verkligen bedrövliga. Buskis och aktionkomedi, småbarn som leker krig.
Adoniram
2013-08-11
Otroligt irriterande och onödiga inslag med buskis. Försöker hålla sig till vad som faktiskt hände och lyckas hyfsat, inte lika mycket hurtig nationalism som man kunde befara.
ClintanTheKing
2013-07-30
En mycket bra krigsfilm. Lite av ett facit för genren.