3.4

Den lena huden

Den gifte författaren och förläggaren Pierre inleder ett förhållande med en flygvärdinna. Frun känner på sig att den lögnaktige mannen är otrogen och pressar honom mer och mer tills att han förlorar kontrollen över situationen.

Originaltitel La peau douce
Alternativ titel The Soft Skin
Regissör François Truffaut
Manus François Truffaut, Jean-Louis Richard
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Jean Desailly, Françoise Dorléac, Nelly Benedetti, Daniel Ceccaldi, Laurence Badie, Paule Emanuele, Jean Lanier, Pierre Risch, Philippe Dumat, Sabine Haudepin, Maurice Garrel

hsimpson
2019-07-25
Länge är detta faktiskt riktigt skapligt, men det blir lite utdraget och tråkigt, tyvärr, och jag har svårt att hålla intresset uppe. Dock skönt att få se en lite mer sansad Truffaut istället för nervöst nyavågande. Slutet är bra. Stark tvåa.
Jämte
2015-03-03
Min andra film av Truffaut och väldigt stämningsfull i sin enkelhet. Välgjort från både regissören och huvudrollsinnehavaren.
labi
2014-07-30
Har nog aldrig sett en dålig Truffaut. Otrohet frambringar det ynkligaste i människan, filmen är ett lysande exempel på det, även om den inte problematiserar fenomenet vidare. Älskar hur Truffaut stannar vid små triviala detaljer, på så sätt fångar han (omedvetet?) tidsandan. Filmen osar sextiotal!
precineadd
2014-04-16
frasse försöker köra klassiskt mitt i nya vågen och det blir rätt vagt och flera "här vete fan vad vi ska hitta på så vi drar ut på scenen istället"-strategier - men icke dåligt, jag gillar poängen med den irriterande, halvsympatiska huvudpersonen och saker som sekvensen i mitten (omkring talet på biografen) och slutet gör denna helt klart sevärd
KimEkberg
2012-12-09
en strong trea. hantverksmässigt är det här väl nån slags topp för mister Truffaut, en väldigt tryckande stämning råder genom hela filmen. men den är lite väl objektifierande på sina håll, och slutet är lite väl utdraget även om alla förstås får så de tiger.
Mikka
2011-11-24
Inte en av Truffauts bättre filmen. Största behållningen för mig var att se Francoise Dorléac dansa. Jag tycker inte alls att slutet var bra...
NtoNW
2011-09-11
Oväntat stark film av Truffaut. Trots att allt befinner sig på en vardaglig nivå är spänningen stor och man ger utrymme för starka känslor, oftast undertryckta.
Albion
2010-01-28
Mycket bra berättat om en smutsig otrohetsaffär och dess knepiga följder. Truffaut fortsätter att ge mig härliga filmupplevelser. Betyget blir en 4;a
sirkurt
2010-01-13
Ett underskattat mästerverk!
sunvalley
2009-11-19
Allt eller inget. Ett av den civiliserade människans stora feltänk. Tragiskt.