3.6

Den lilla butiken

I den lilla butiken Matuscheks i Budapest jobbar den unge Alfred Kralik. Alfred är förälskad i en kvinna han aldrig träffat eller ens vet namnet på, då deras enda kontakt varit via en postlåda.

Originaltitel The Shop Around the Corner
Regissör Ernst Lubitsch
Manus Samson Raphaelson
Genre Komedi, Romantik, Drama, 40-tal
Skådespelare James Stewart, Margaret Sullavan, Frank Morgan, Joseph Schildkraut, Sara Haden, Felix Bressart, William Tracy, Inez Courtney, Edwin Maxwell, Charles Halton, Charles Smith

Skapad 2019-10-22 av paycheck
Den lilla butiken Matuscheks ligger i Budapest, Ungern. Där jobbar Alfred Kralik, en man som jobbat där i snart tio år. Han ser en annons i tidningen om en kvinna som vill brevväxla med en man som...   Läs mer »

Stan
2016-03-16
Blir bättre och bättre, men lite töntigt och sentimentalt slut men ändå mysigt. Vilka fina och färgstarka karaktärer, mycket väl spelade.
Hypostas
2015-12-17
En mycket charmig liten komedi, som bjuder på utmärkt julstämning.
hestret
2014-10-22
Mycket fin behållning fick jag ut av den här härliga romcomen. Stewart är underbart bra och även birollsuppsättningen bjuder på många fniss, känslor och en härlig stämning. Tycker kanske att karaktären Novak är lite för oskön för att samspelet i kärleksduon ska funka till 100 %, men det är nära ändå. Sullavan gör absolut ett bra jobb ändå. Var särskilt imponerad över Lubitsch kameraarbeta i allmänhet, men kanske i synnerhet i butiken. Grymma grejer - precis som manuset är topp. Men tyvärr blir slutet kanske lite fööör och det drar ner en annars riktigt riktigt finfin film till en som enbart är toppen. Stundtals farsig komik blandas och grundas med äkta känslor av både negativ och positiv karaktär på ett mycket bra sätt. Det är en stabil fyra. Nästan stark. 83/100
Lotso
2014-06-29
En underbar film och jag blev ännu gladare när James Stewart var med i den. Skit i remaksen och filmen You've Got Mail med Tom Hanks se originalet som visar hur underbar och kärleksfull en mysig julfilm kan vara från 40-talet.
KimEkberg
2013-11-11
vajer. fina ateljeer och ganska low-key acting och bra musikläggning, alltså ingen alls. nu förstår man lite mer vadedär lubitch-touch som billy wilder snackte om.
AlbinWesley
2013-10-23
Vilken underbart fin liten pärla. Stundtals väldigt rolig, rakt igenom utmärkt. Det är rätt tydligt var Du har mail hämtat sin intrig från. Men det här är bra mycket bättre.
emilstjernholm
2012-11-05
En fin liten bagatell som träffar rätt i tonläget. Dessutom är jag svag för julfilmer.
Tonti
2012-11-04
Håller med föregående talare, detta är i min mening Lubitsch bästa film och den är rätt fantastisk på alla plan. Han har varit slagfärdigare och roligare i andra filmer men denna är bara så innerlig, nyanserad och fin att varje människa med den minsta smak för sentimentalitet måste falla till föga. Det är i mycket en film i Jimmy Stewart-genren men till skillnad från i vissa av Capras filmer slår det aldrig över och blir smörigt och banalt. Denna film har dessutom några helt underbara bilder som när Sullavan kikar in i ett tomt postfack eller när folk strömmar förbi på snötunga gator i fejk-Budapest. Känns också mycket modern på alla sätt, inte konstigt att det gjorts en tråkig remake med Tom Hanks.
Sznax
2012-11-04
Jag skrev i kommentaren till Lady Windermere's Fan att det var den klart bästa Lubitsch, jag har nu ändrat mig. När jag såg om Den lilla butiken så säger jag att det här är Lubitsch bästa. Samspelet mellan karaktärerna är helt magiskt. Inte för en sekund känns det som en pjäs utan manuset flyter på rakt igenom. Humorn sitter klockrent hela vägen och skådespelarna är fantastiska, att få se Jimmy Stewart gör en alltid glad. Betyg 9.2
ulpe01
2012-07-20
Mysig och charmig, som sagts av andra. Visst, det är förutsägbart och småklyschigt, men Stewart gör detta till en njutning rakt igenom. Stabil fyra.