3.4

Den lille soldaten

En fransk spion får i uppdrag att mörda en överordnad som hjälper algeriska aktivister, men så faller han för en vacker kvinna som också visar sig hjälpa algererna.

Originaltitel Le Petit soldat
Regissör Jean-Luc Godard
Manus Jean-Luc Godard
Genre Krig, Drama, 60-tal
Skådespelare Anna Karina, Laszló Szábó, Michel Subor, Henri-Jacques Huet, Paul Beauvais

Ful_fisk
2015-09-11
Det enda svaga med filmen är egentligen helheten. Karaktärerna saknar något för att hålla helheten igång riktigt effektivt. Det finns inga dåliga scener, fotot och stämningen kanon, så betyget stannar på en stark trea. Men det finns mycket gott om potential för högre. Huver som haver är detta ännu en bra och klart sevärd film av Godard!
#54
2015-05-21
Inte övertygande.
auragolf
2013-12-13
Ett ställningstagande - måhända - till konflikten i Algeriet. Intressant berättade historia, inte så lätt första gången, men öppnar sig säkert mera om man ser den om. (Filmen förbjöds i Frankrike, om jag har uppfattat saken rätt.)
kungkalas
2013-02-10
Jag håller med Dele. Filmen är snygg, och verkar bra i teorin, men jag kände mig bara helt distanserad från det som pågick, frånsett några få scener.
Sznax
2013-02-07
Lite vassare än förra gången jag såg den. Fotosessionen och tortyrsekvensen sticker ut och är fantastiska. Resten av filmen saknar tempo. Det blir lite för mycket mähä över filmen. Kul med bilder från Genève men Godards lekfullhet är bortblåst och han får inte riktigt till tonen i filmen. Det är självklart inte en film som skall vara lekfull, men det hade foto och teknikmässigt gärna fått vara lite mer udda än vad vi fick. Betyg 6.5
LaszloKovacs
2010-11-27
Godard irriterar med sin kaxighet trots den låga budgeten. Det är den viktigaste egenskapen hos en regissör.
Eeler
2010-02-07
Kanske Godards bästa film.
Diminuendo
2009-12-28
Mycket bra film med fantastiskt foto och intressant berättarteknik. Betyget blir en 4.
smekaren
2009-11-19
skön typisk dansk-fransk brytning Anna Karina hade här.
Commandante
2009-07-15
Otroligt tråkig film med dåligt framförd story och ointressanta karaktärer. Om det inte varit för några få starka scener hade det varit en klockren etta i betyg till den här namedroppingprettofesten till film.