3.5

Den lugna staden

Michèle nattarbetar på fiskerifabrik. Om dagarna tar hon hand om sin narkomaniserade dotter, sin arbetslöse man och sin lilla dotterdotter. Av en slump korsas Michèles spår av Paul, en medelålders hamnarbetare som valt avgångsvederlag i stället för arbetskamraternas strejk för jobbet. Han lindrar sin ödslighet på Marseilles prostitutionsstråk och försöker med all möda hålla skenet uppe inför föräldrarna.

Originaltitel La ville est tranquille
Regissör Robert Guédiguian
Manus Robert Guédiguian, Jean-Louis Milesi
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Ariane Ascaride, Jean-Pierre Darroussin, Gérard Meylan, Jacques Boudet, Julie-Marie Parmentier, Jacques Pieiller, Alexandre Ogou

Mikka
2011-11-29
Välgjord och välspelad med gripande scener. Till och med bebisen verkar spela med! För mig hade dock filmen vunnit på att koncentrera sig på huvudhistorien och skippa några sidospår. Låten som spelas på piano i slutet av filmen (Rondo alla turca av Mozart) är fantastisk.

2011-11-12
En fyra när den är som bäst.
avalyn
2010-09-26
Obekväm och gripande.
resegaranti
2010-04-04
En riktigt skruvad relationsdrama av American beauty-typ. Berättas många olika historier parallellt som går in i varandra till och från under filmen på ett okonstlat sätt. Förutom att karaktärerna, historierna och de många perspektiven är förbaskat bra, så är några av de riktigt tunga scenerna höjdpunkten i denna film. Tyvärr kände jag en viss distans till händelserna och var lite likgiltig inför en del hemska saker som hände, måhända för att jag var lite trött, men också för att den danska och Leighska intensiteten i skådespelet saknades. Sniff, sniff, jag känner en vag doft av ny favoritregissör!
larox
2009-11-22
Mycket sevärt relationsdrama Förälderns kärlek till barnet har inga gränser - inte ens vad gäller att skaffa droger till den drogberoende dottern i mycket dåligt missbrukarskick. En bisarr tanke - att köpa droger till sitt eget barn. Men, vad gör en förälder som inte lyckas få legal hjälp med den närståendes beroende. Det har jag aldrig tänkt på - men finns det något val! Skrämmande! Otroligt bra
Clasen
2009-07-07
Mörkmörk skildring,som förvisso är realistisk och välspelad. Lugn stad - rejält bedövad kanske....
tvamvarg
2009-05-01
Fyra i sina bästa stunder, som helhet en trea.
Rosette
2009-04-30
tråkig och väldigt seg. förstår inte riktigt poängen med hela filmen förutom det att följa några miserabla människors liv. realism har speglats på ett bättre sätt. Jag somnar iallafall
Kurosawafan
2009-04-27
för seg för att vara riktigt bra och itne så berörande, diskbänksrealism-mässigt så har den en del poänger, men det lyfter inte som det borde
dvdsnurr
2009-04-25
Usel, sommnade efter ett tag