Den man älskar

Den man älskar handlar om Alf, en fiskhandlare med egen butik som lever ett lyckligt liv tillsammans med Lena. Alf känner dock att han blir jämförd med Lenas tidigare man, trots att han vet att han gör Lena lycklig och att de har ett bra liv. När Lenas ex-man Hannes plötsligt dyker upp i deras liv igen ställs allt på sin spets.

Originaltitel Den man älskar
Regissör Åke Sandgren
Manus Kim Fupz Aakeson
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Rolf Lassgård, Jonas Karlsson, Lena B Nilsson, Gustaf Hammarsten, Mats Blomgren, Camilla Larsson, Sofia Ledarp, Gunilla Johansson

hardcore
2018-07-12
Skådespeleriet är mycket bra av samtliga huvudrollsinnehavare, i synnehet Sofia Ledarp som jag tror fick guldbagge i sin insats. Men filmen problem är att den blir inte riktigt trovärdig när tjejen börjar fatta känslor för sin föredetta man igen som i år och dagar slått henne halvt fördärvad efter han nyligen kommit ut från fängelset för just kvinnomisshandel mot henne.
gjoob
2017-07-29
Väldigt sorglig men ganska gripande historia som dock inte känns helt färdig. Som tidigare påpekats här, borde man ha fördjupat karaktärernas relationer så man kunde förstå deras handlingar lite bättre. Nu känns det ibland lite tunt, men som helhet blir det ändå en stabil trea.
larsen1976
2017-03-16
Stark film och har en hel del oväntande svängningar.... Jonas Karlsson och Lassgård briljerar.
Gigi1943
2014-01-12
Att jag ger denna film så högt poäng (gav den lägre första gången jag såg den) beror på de himla bra skådisarna, de skulle ha pris alla tre (för det var ju egentligen bara Lassgård, Ledarp och Karlsson som figurerade). I TV-tidningen stod det varken Lassgård eller Karlsson däremot Gustaf H som jag inte ens upptäckte!!! Sånt retar mig, det är verkligen vilseledande. Filmen är klart otäck!
Ve72
2012-08-25
En bra story men är aningen för seg för mig. Lämnar en hel del frågor efter sig, såsom tex varför deras relation är så stark. Bra skådespeleri såklart med dessa skådisar men det blir för drygt.
Rele
2012-07-09
Det är en bra film med några duktiga skådespelare i spetsen. Filmen slutar med Aakesons onödig slutsken och detta drar betyget ner till en svag trea.
Cp-arnie
2012-07-08
Tycker att filmen tar upp ett viktigt ämne, men jag blir så arg på huvudkaraktärerna (framför allt "Lena"). Som "Aven" skrev, så skulle jag också vilja veta Varför Lena och Hannes har ett sånt starkt band. Jag tänkte bara "är hon dum i huvudet? Vad tänker hon?" etc. Tycker att både Lena och Hannes verkar väldigt psykiskt instabila...ta t.ex. scenen vid korvkiosken. Wtf va det liksom? Well wel, bra skådisar och man tänker på den efteråt. Dåligt slut dock!
Aven
2012-07-08
Det finns nåt här, med en spännande och vågad berättelse och en del bra skådisinsatser. Tyvärr sjablas det bort eftersom filmen inte lyckas övertyga om VARFÖR de här personerna är så kära i varandra, vi får bara veta ATT de är det. Sen mot slutet bestämmer sig filmen, helt i onödan, för att bli en thriller och toppar av med ett påklistrat chockslut som bara är fånigt.
bauster
2012-07-08
Hur kan Fredrik Sahlin stå för det här?
Henkee
2012-07-07
Viktigt budskap i filmen... Men som film tyckte jag inte om den tyvärr,