3.1

Den mörka kristallen

För 1000 år sedan skadades den mörka kristallen - källan till balans i universum, och världen delades i två raser de elaka Skeksis och de fredliga Mystics. De tre solarnas konjunktion närmar sig och kristallen måste lagas, annars kommer mörkret att härska för evigt. Nu är det upp till Jen - den sista av sin ras - att återföra den saknade skärvan till kristallen och förgöra Skeksis onda imperium.

Originaltitel The Dark Crystal
Regissör Jim Henson, Frank Oz
Manus David Odell
Genre Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 80-tal
Skådespelare John Baddeley (röst), Stephen Garlick (röst), Lisa Maxwell (röst), David Buck (röst), Percy Edwards (röst), Michael Kilgarrif (röst), Brian Muehl (röst), Barry Dennen (röst), Billie Whitelaw (röst), Jerry Nelson (röst), Thick Wilson (röst), Charles Collingwood (röst), Sean Barrett (röst), Joseph O'Conor (röst), Jim Henson, Kathryn Mullen, Frank Oz, Dave Goelz, Steve Whitmire, Tim Rose

Skapad 2019-11-09 av Anonym
Sagans handling och det händelseförlopp som förlöper äger rum på en planet vid namn Thra. Planeten har tre solar, The Great Sun, The Rose Sun och The Dying Sun. Solarnas aktivitet och banor runt...   Läs mer »

2021-02-10
Här snackar vi nostalgi..
haajen
2019-12-15
Visuellt är den fantastisk och fantasin är det inget fel på men manuset och filmens tempo är inte helt lyckat. Sevärt men inte den klassiker jag hoppats på.
starsky
2019-07-06
Kultig och oerhört välgjord men storyn är lövtunn.
myslas
2019-06-23
Precis som det mesta av den här genren av familjefantasy från 80-talet så är det inte riktigt så bra som man tyckte då. Mer snygg än något annat.
2018-08-12
Riktigt bra! Faktiskt en av de bättre fantasyfilmerna som gjordes under 80-talet!
AlbinWesley
2015-04-19
Okej... alltså den ser ju ganska fantastisk ut, både design och hur man förverkligar dessa fantastiska varelser. Samtidigt är berättelsen rätt så medioker, och slukar mig inte som jag önskar av bra fantasy. Det är synd.
ShenLong
2014-09-21
det här var jävligt coolt fan. tänk om avatar hade haft sådana här fantasifulla djur, så mycket bättre filmen hade varit. jävligt snyggt allting också
Mat1az
2014-08-27
Är kanske tre år sedan jag såg den, helt glömt bort att betygsätta den. Men minns den som ett otroligt härligt fantasyäventyr med hjärtat på rätt ställe. Den där elakingen som sa "aaaaaaiiiiiiii" hela tiden var klart bäst.
stgurgel
2014-04-06
Snygg och gullig men inget vidare bra berättad
Chrille81
2013-10-11