3.5

Den nakna lunchen

En surrealistisk William Burroughs-filmatisering om en man (egentligen Burroughs själv) som blir beroende av ett insektsutrotarpulver och reser till den märkliga staden Interzone. Homosexualitet, droger, stora skalbaggar, krossade tusenfotingar och levande skrivmaskiner blandas friskt i filmen.

Originaltitel Naked Lunch
Regissör David Cronenberg
Manus David Cronenberg
Genre Kriminalare, Drama, Fantasy, Mysterium, Biografi, 90-tal
Skådespelare Peter Weller, Judy Davis, Ian Holm, Julian Sands, Roy Scheider, Nicholas Campbell, Michael Zelniker, Monique Mercure, Robert A Silverman, Joseph Scoren

2017-10-23
karlmats
2016-09-18
Cronenberg är bra uppfuckad, så mycket visste jag sen innan men det här är nog i särklass i topp av det jag sett hittills. Gillar man en begriplig handling kan man nog vända i dörren, gillar man sureralistisk knarkdimma där allting kanske hänger ihop men ändå inte så har man nog hittat hem här. Det är väldigt roligt att se Peter Weller förvirrad gå runt och undra vad fan som händer men ändå ganska konsekvent följa de instruktioner han får utan vidare källkritik. Så långt ifrån mainstream-Hollywood man kan komma, bara där blir det ju pluspoäng. En stabil 3a, en halva av mig vill gärna veta vad tanken var med det här, andra halvan är nöjd som den är.
Engravadlax
2015-08-07
Pretentiös avantgardejazz och lika pretentiös nonsenssurrealism. Nästan allt jag hatar i en och samma film. Cronenberg har åtminstone inte låtsasfilmat skiten som Maya Deren eller Andy Warhol, så 1:an förskonas han från.
xpor
2014-11-06
Vad är rättvisan i det, liksom. Det är ju det jag undrar lite. Det är väl bättre än inget, antar jag. Sluta skjut kackerlackspulver. Bokens kapitel kunde visst läsas i vilken ordning som helst.
CultOfZenith
2014-08-27
Estetiken är (än i dag) lika provokativ som den är tilltalande, vilket skapar oerhört goda förutsättningar för den litterära intrigen att röra sig böljande och fritt. Historien om hemliga agenter känns väl kanske lite pubertal, men så ska väl hela filmen ha en lite masturbatorisk framtoningen också.
2014-07-14
Stilfull surrealistisk noir - så hade jag nog beskrivit den. Men av handlingen förstod jag inte mycket förutom det uppenbara. När Cronenberg är på sånt här humör rek jag istället eXistenZ som har bättre flyt.
#54
2014-02-09
Härligt surrealistisk.
AlbinWesley
2014-02-08
Helt galet alltså. Fantastiska komplexa metanivåer och underbart surrealistisk dårskap. Jag trodde inte det skulle vara så vansinnigt som det är, men äcklet och rent av humorn är på topp. Det här är grejer det.
uncle_funk
2013-08-27
Inte fattar? Jag fann filmen relativt simpel att förstå. En surrealistisk film-noir-känsla med talande stora insekter och gråtandes skrivmaskiner. seriös variant till "Joe's Apartment"?
GrandMaster_E
2013-06-11
Tror att denna film delar upp en. Jag förstod inte ett jota (vilket kanske inte är meningen) och fann ingen underhållning eller poäng i denna rulle. Antingen gillar man väl detta eller så gör man det inte.