3.2

Den oändliga historien

Ett händelserikt och spännande äventyr som utspelar sig i landet Fantasien, där pojken Bastian och den unge krigaren Atreyu kämpar mot onda krafter som vill ta makten.

Originaltitel Die unendliche Geschichte
Alternativ titel The Neverending Story
Regissör Wolfgang Petersen
Manus Wolfgang Petersen, Herman Weigel
Genre Drama, Fantasy, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Moses Gunn, Noah Hathaway, Barret Oliver, Tami Stronach, Gerald McRaney, Thomas Hill, Deep Roy, Tilo Prückner, Sydney Bromley, Patricia Hayes, Alan Oppenheimer (röst)

Skapad 2017-04-09 av Stygga-Vargen
Här har vi alltså Den oändliga historien, Wolfgang Petersens film från 1984, som är baserad på första halvan av Michael Endes bok med samma titel. Ende lär ha blivit väldigt missnöjd med den...   Läs mer »

Skapad 2007-06-29 av Cineasten
1984 släpptes en av de absolut bästa sagofilmerna för barn någonsin - Den oändliga historien av Wolfgang Petersen efter Michael Endes roman. Filmen handlar om den lille pojken Bastian som bor i ...   Läs mer »

Maggan04
2018-12-29
Åh, Hade förmånen att få se den på bio nu 34 år senare. Förvånansvärt hållbar film. Supermysig. Klart att effekterna inte håller dagens mått. Men jag tycker de är överraskande bra för sin ålder. Det märks att det var en storfilm på sin tid.
yrkeschaufföre
2018-09-17
Jag hade tydligen sett den här? har inget minne av det och kommer antagligen inte att ha nått minne av den här titten heller, den känns storslagen men det håller inte hela vägen.
zeke_karlsson
2018-04-28
Det visuella språket gör den till en av de bästa filmerna för mig
Dream
2017-12-30
Nostalgi på hög nivå som var en stor äventyrs film en gång i tiden, men har tappat lite i betydelse dem senaste åren med tanke på Harry Potter och Sagan om ringen, fast den är fortfarande sevärd samt mysig.
2017-10-16
2017-09-29
Tycker om filmen mycket, syd bara att de är lite väl dåliga specialeffekter, men filmen är ju från 84 så man kan ju inte kräva allt!
Pingstpastorn
2017-08-07
Musiken är hur dålig som helst men själva filmen är ofantligt bra.
stgurgel
2017-04-18
Mycket bra och stämningsfullt effektmakeri men storyn är i slutändan för banal för högre betyg. Och atreyus skådespelartalang hjälper inte heller
Sarakin76
2016-12-04
Musikken redder treeren.
TheHerminator
2016-08-01
Och just ja, musiken är fan top notch!