2.9

Den ödesdigra pärlan

Då en värdefull pärla blir stulen måste Sherlock Holmes undersöka dess samband med en serie brutala mord.

Originaltitel The Pearl of Death
Regissör Roy William Neill
Manus Bertram Millhauser
Genre Skräck, Drama, Mysterium, Kriminalare, Thriller, 40-tal
Skådespelare Basil Rathbone, Nigel Bruce, Dennis Hoey, Evelyn Ankers, Miles Mander, Ian Wolfe, Charles Francis, Holmes Herbert, Rondo Hatton

Tonti
2020-12-17
Starkt upplägg med mycket förklädnader och komplotter. Upplösningen är inte den bästa men annars hög nivå.
KimEkberg
2020-08-09
Ännu en lika bra Sherlock-rulle. Gillar scenerna på kontoret som är ganska långa, där flera människor kommer in och ut i någon form av realtid.
2014-11-16
En Sherlock Holmes-film som levererar underhållning och som faktiskt låter Besserwissern Holmes att begå ett misstag som underlättar för boven. Här stoppar man i sann Universal-anda också in ett försöka att skapa ett nytt monster, till Universal-samlingen, i form av The Creeper.
martineden
2012-12-20
[rek. 3] En del som ligger något över medel! Spännande och rasande tempo. Fin regi och härlig stämning. En av de bästa hittills!!! Bra! Bra! Bra! 3+/4-
WaldoTrumbull
2011-10-20
Riktigt bra Holmesrulle. Bra story, Rathbone i högform, en Watson som inte bara är fumlig och Rondo Hatton. Så skall det se ut.
MaraJade
2010-09-26
Rätt ok film, även om Nigel Bruce närvaro som vanligt är ett störande inslag.
Unleashed747
2006-03-07
Helt ok Holmes-historia. Nigel Bruce står för ett skönt humornummer. Rathbone är som vanligt bäst.
MaraJade
2006-02-06
Riktigt sevärd och för en gång skull så var Nigel Bruce inte alltför störande.