2.5

Den ofrivillige golfaren

Resan går denna gång till Skottland. Den uppsagde brödrostkontrollanten Stig Helmer, numera gatsopare, utses som ofrivillig motspelare till finansmannen Anderhage. Denne har slagit vad om att han kan besegra vem som helst i golf.

Originaltitel Den ofrivillige golfaren
Alternativ titel Sällskapsresan IV
Regissör Lasse Åberg
Manus Lasse Åberg, Bo Jonsson
Genre Komedi, 90-tal
Skådespelare Lasse Åberg, Jon Skolmen, Erland Josephson, Annalisa Ericson, Mats Bergman, Ulf Eklund, Marianne Scheja, Jimmy Logan, Margo Gunn, Lasse Haldenberg, Bertil Norström, Margreth Weivers, Barbro Hiort af Ornäs, Claes Månsson, Hege Schøyen, Pia Oscarsson

martineden
2019-06-28
Då har vi alltså kommit till del fyra i serien om Stig-Helmer och resultatet är oväntat tilltalande. Avviker något från de tidigare filmerna och jag tycker nog att den är snäppet svagare än de tidigare tre, men det fungerar likväl och är ganska roligt. Åberg inkorporerar de vackra skottiska landskapen på ett förträffligt sätt. Bra!!! 3.
Ful_fisk
2019-03-11
Lite annorlunda från de första filmerna i både berättarstil och humor. Den andra halvan är faktiskt rätt humorbefriad. Lite sävlig, men ändock trevlig och feel goodig. Ganska bra film, om än svagast hittills. Mats Bergman är rolig som ärkeknös.
sodomiten
2018-12-28
Kvinnor skulle aldrig ta i en sån som stig-helmer med tång.

2017-12-30
Hvilken observasjonsevne! +4.
Nalleman
2017-11-28
Första delen av filmen är kul! När de åker till Skottland sjunker tempot och det blir lite segt.
2017-11-16
Funkar,,,
okidoki
2016-01-03
Drift med snobberi uppskattas. Roligt och charmigt.
Memmem
2015-12-29
Den fjärde (eller femte) filmen i sällskapsresesviten har ett bitvis underhållande manus och parodierar vissa inbitna golfare. Upplägget skiljer sig inte så mycket från de andra filmerna: en snäll och tafatt man, en prylgalen och hjälpsam vän, en överlägsen och skällande företagare, en snäll kvinna som intresserar sig för den snälle mannen. Dock finns en del nya inslag: en tävling som täcker större delen av filmen och som ska vinnas till varje pris. Väl spelat av de flesta skådespelare, fina bilder från golflandskap och Skottland, bland annat ånglok. Detta räcker dock knappt till för att filmen ska vara riktigt underhållande eller intressant. Betyg: 2½
Ghostface
2015-12-28
Inte alls lika fullproppad med skämt som i tidigare filmer, kanske för att det inte är lika stor igenkänningsfaktor och det är helt enkelt inte en lika rolig historia som här serveras. Vissa scener med mer lågmäld humor är det som håller filmen flytande.
yrkeschaufföre
2015-07-15
Den är lite ojämn och bitvis väldigt långsam men driften med golf och golfyuppierna funkar och historien är gullig. En trea.