2.4

Den osynliga kvinnan

Kitty Carrol, en attraktiv modell, anmäler sig med okänt motiv som försökskanin till den excentriske professorn Gibbs och hans nya osynlighetsmaskin. Men trubbel uppstår när ett gäng gangsters får nys om maskinen.

Originaltitel The Invisible Woman
Regissör A Edward Sutherland
Manus Robert Lees, Frederic I Rinaldo, Gertrude Purcell
Genre 40-tal, Komedi, Skräck, Science Fiction
Skådespelare John Howard (I), Charles Ruggles, Oskar Homolka, Anne Nagel, Edward Brophy, John Barrymore, Margaret Hamilton, Charles Lane, Donald MacBride, Virginia Bruce, Maria Montez, Mary Gordon, Thurston Hall, Shemp Howard, Kathryn Adams

StureStenhög
2020-05-05
De två tidigare filmerna var lättsamma i tonen, men här tar man steget fullt ut och blir en renodlad komedi. Med tanke på humornivån under den här tidsperioden, så är det knappast en bra idé. Mycket slentrianmässigt snubblande blir det, och ett väldigt överanvändande av ordvitsar på temat att se och inte se. I övrigt får vi en lövtunn story och fåniga karaktärer, men specialeffekterna håller åtminstone bra klass. Någon gnutta charm finns det väl kvar också, men den här tillhör verkligen bottenträsket av Universals monsterfilmer
Lotso
2014-09-22
I sin helhet är detta ändå en film jag troligtvis skulle rekommendera för de som älskar dessa typer av filmer. Om något bjuds det på roliga stunder, en bra kvinnoroll och ett labb som är riktigt underbart att se på. Labbet är som direkt taget från Frankenstein nästan. En hel del av humorn består av slapstick, så gillar du inte slapstick eller humorn som var populär under denna tidsperiod, lär du inte gilla denna filmen. Det är en produktfilm för tiden den gjordes, och personligen föll det mig mer åt smaken. Även ifall det kunde bli lite för mycket ibland. Så uppskattar jag den en hel del.

2013-03-26
Oväntat många och goda skratt i denna science fiction-screwballfilm där Barrymore och Ruggles briljerar. Helt fristående från övriga filmer i Invisible Man-serien.
mystepho
2005-01-24
Otroligt rolig (om man är på det humöret) men samtidigt väldigt fånig med ganska mycket slapstick. Väldigt annorlunda uppföljare med det osynliga som enda koppling till den klassiska Osynlige mannen från 1933. Vansinnigt bra och välgjorda effekter!