Den osynlige mannens återkomst

Geoffrey Radcliffe har dömts till döden efter att ha anklagats för mordet på sin bror. Efter ett besök av doktor Frank Griffin försvinner han spårlöst från fängelset. Polisen upptäcker att Geoffrey är bror till den kända osynlige mannen och har av honom fått formeln. Den osynlige Geoffrey ger sig nu ut på jakt efter sin brors riktiga mördare och på ett botemedel mot osynligheten.

Originaltitel The Invisible Man Returns
Regissör Joe May
Manus Joe May, Curt Siodmak, Lester Cole, Cedric Belfrage
Genre Drama, Science Fiction, Mysterium, Skräck, Thriller, 40-tal
Skådespelare Cedric Hardwicke, Vincent Price, Nan Grey, John Sutton, Cecil Kellaway, Alan Napier, Forrester Harvey

StureStenhög
2018-07-16
Det är ju i princip samma film igen det här, men trots det känns den inte direkt trött. Titelfiguren är inte lika rolig den här gången, och den här har inte lika många minnesvärda sekvenser som första filmen, men i övrigt håller den ungefär samma klass. Känslan är faktiskt att den här filmen hade högre ambitioner än att bara casha in på sin föregångare, och den är både filmtekniskt kompetent och underhållande. Det räcker till en något svag trea
martineden
2017-07-21
[rek. 3] En bra uppföljare med fina effekter och utmärkta skådespelare, Cedric Hardwicke och Vincent Price. Tycker att manuset är bra och det fungerar riktigt bra som fortsättning på första filmen, mer av samma. Hur mycket jag än älskar både Hardwicke och Price så bleknar båda i jämförelse med Claude Rains monumentala gestaltning i originalfilmen, som är ett av filmhistoriens mest ikoniska porträtteringar. Jag är nog lite snål egentligen och känner att filmen mycket väl skulle kunna vara värd en 4:a .Bra!!! 3+
eriqk
2016-10-13
tog ett tag innan jag insåg att det var vincept prices röst, lät ju helt annorlunda från vad man är van vid, så ung
Lotso
2014-09-21
I sin helhet gillade jag denna filmen en hel del. Detta är en uppföljare värdig första filmen. Den försöker inte kopiera första filmen, den har en bra handling och går lite mer åt det dramatiska hållet. Samtidigt som den håller sig sann till komedin och skräcken. Atmosfären är härlig och miljöerna är intressanta. Likaså så är karaktärerna intressanta och bra gjorda där du har sympati för huvudpersonen och vill se honom sätta fast mördaren. För att vara en uppföljare inom Universals klassiska skräckfilmer och under 40-talet står denna verkligen som en av de bästa. Detta är en film som bjuder på både drama, spänning, underhållning, atmosfär, komedi och passion.
100tonvalspäck
2013-08-24
Förutom effekterna så finns det inget här som håller samma klass som i den överlägsna föregångaren. Att de hamnar på samma betyg handlar delvis om att de ligger på varsinn sida av det ganska breda spektra en trea erbjuder, delvis beror det på att detta är långt ifrån en dålig film men bra på andra sätt än "The invisible man" från 1933. Här är det lite lättsammare och mer charm än spänning.
HerrArne
2012-01-16
Charmig och med speciell humor.
Bomkia
2010-05-29
Njae. Tycker manuset haltar. Filmen lever på att Price springer runt och gör saker som osynlig vilket funkar fint till en gräns. 3a.
Jake2
2006-11-22
Spännande uppföljare till Osynlige Mannen -33. Miljöerna är intressanta och Joe Mays regi fartfylld. Av många ansedd som Vincent Prices första skräckfilm.
Nattuiz
2005-01-26
haha skumt slut, men vadfan, bra ändå
mystepho
2005-01-26
Ganska bra uppföljare som håller underhåller dels med sina effekter som med bra skådespel. Price är som vanligt en fröjd för örat.