3.2

Den röda filmen

Tredje delen i Trikoloren-trilogin. Valentine, en ung modell och student, möter en äldre man, en pensionerad domare, av en ren tillfällighet när hon kör på hans hund med sin bil. När hon kommer på att han avlyssnar sina grannars telefonsamtal börjar han berätta sitt livs historia, och hennes avsky vänds till fascination och medlidande. Det visar sig att de egentligen är gjorde för varandra men att förhållandet omöjliggörs av åldersskillnaden.

Originaltitel Trois couleurs: Rouge
Alternativ titel Three Colours: Red
Regissör Krzysztof Kieslowski
Manus Krzysztof Piesiewicz, Krzysztof Kieslowski
Genre Drama, Romantik, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Irène Jacob, Jean-Louis Trintignant, Frédérique Feder, Jean-Pierre Lorit, Samuel Le Bihan, Marion Stalens, Teco Celio, Bernard Escalon, Jean Schlegel, Elzbieta Jasinska, Paul Vermeulen, Jean-Marie Daunas, Roland Carey

hsimpson
2020-09-26
Överlägset bäst i trilogin, tycker jag. Men jag behöver se om de två första också. Fotot är alldeles magiskt i den här delen, och Jacob och Trintignant spelar bra. Fascinerande och tankeväckande.
F-M-J
2020-09-15
Hur Kieslowski binder ihop filmerna är ju rätt vågat och komiskt. Men funkar även om det på sätt och vis är lite "för mycket".
2018-08-21
Vacker, välspelad, förförisk och mystisk. Den mest minnesvärda i trilogin. Jag saknar lite mer spänning för att den ska kännas fulländad.
92axha10
2018-08-19
Fängslande från början till slut. Filosofiskt och tankeväckande konstverk.
Dele
2018-08-05
Välgjort på alla sätt och vis, och slutet är fint, men denna berör mig minst av de tre färgerna.
2018-07-30
Den sista i trilogin som kanske också var svårast att förstå helt, men också den jag funderade mest över, vilket i sig är bra. Mycket dialoger och inblick i människors liv, men också mycket skiftande i tid och rum. Alltid intressant med hur händelser blir som ringar på vatten, inte bara för en själv utan för fler än man anar. För min del fastnade jag nog mest för den blå filmen, men som helhet en klar filmupplevelse.
Ihsahn
2018-07-25
Inte lika intressant som de andra två, men helt fantastisk musin
haajen
2017-01-08
Skenbart enkel historia men ju längre in man kommer i filmen desto mer öppnar den upp osedda lager av tid, gemenskap, slump, öde o.s.v. Den bästa av de tre filmerna för min del, då denna är både underhållande på ett ytligt plan samtidigt som den väver ihop de tre filmerna både narrativt och tematiskt. En fullödig upplevelse med fantastiskt kameraarbete. Som helhet är Trikoloren mycket sevärd och antagligen en svit filmer som man kan se om flera gånger då de rymmer så väldigt mycket.
RustyFilm
2022-08-06
Denna moralfilosofiska film blev ännu vackrare nu när vi såg den med bättre tekniska förutsättningar än vid förra titten 2003. Hela intrycket har stärkts. Jag lyfter betyget med två snäpp för det här är snyggt, intressant, smart och mycket välspelat. Det finns mycket mystiskt som kan vara svårt att uppfatta och hänga med i, men Kieslowskis fyndiga slutscener, som även dom mynnar ut från stor tragik, löser upp detta på ett snyggt och fyndigt sätt och ger dessutom hela trilogin en liten tribut. Och vi jublar. Tidigare rev. Nov 01, 2003: Det är här som i ”Den blå filmen” att det är bilden mer än dialog och handling som är huvudnumret, detta med ett skickligt och vackert foto. Men tyvärr så finns en egenskap till som är gemensam med den blå nämligen bildkvalitén. Den är skit. Det här är sista delen i Kieslowskis trilogi. För fullt utbyte av slutscenen (om man nu orkat dit med den här skitbilden) ska man se dom två andra först
lilebroer
2015-11-21
De tre färgerna blir som helhet en helt okej filmupplevelse som alldeles för sällan visar prov på sitt på förhand med-ärvda rykte. Men det är rakt igenom tre oerhört välgjorda filmer, som med en lågmäld ton forskar kring tre olika livsöden. Som den uppdiktade kopplingen till Frankrike så känns även de teman som sammankopplar filmerna rätt frampressad, och finns där enbart som ett visuellt värde. Något som jag personligen värdesätter högt och njuter gott av trilogin igenom. Men när filmerna, och då pratar jag främst om de två första, inte engagera en till fullo så faller konceptet platt. Som tur är så är trilogins sista film långt mer gripande, och med dess något mörkare och surrealistiska ton så ger den även lite extra liv till de två föregående filmerna. Trots att Kieślowski's sista filmer kanske inte lämnade mig allt för överväldigad så har jag lik väl gått och funderat rätt mycket på dom även efteråt. Kanske har det med den enorma tragedi som nyligen utspelat sig i Frankrike, men att filmerna trots allt lämnar en med något att fundera över är är bra betyg. Men något mästerverk ser jag nog inte trilogin som, där i mitt tycke enbart den röda filmen sticker ut tillräckligt. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/2015/11/trois-couleurs-bleu-blanc-rouge-three.html