3.4

Den röda fiolen

I 1600-talets Italien skapar en instrumenttillverkare sitt definitiva mästerverk. En fiol som under 300 år kommer att byta ägare många gånger men alltid behålla sin magi - så väl som sin tragiska hemlighet. En resa genom tiden fylld av passion, uppror, kärlek och sorg.

Originaltitel Le Violon rouge
Alternativ titel The Red Violin
Regissör François Girard
Manus Don McKellar, François Girard
Genre Drama, Romantik, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Samuel L Jackson, Don McKellar, Carlo Cecchi, Greta Scacchi, Jean-Luc Bideau, Wang Xiaoshuai, Tao Hong, Sylvia Chang, Colm Feore, Sandra Oh, Jason Flemyng, Irene Grazioli

2015-02-12
Bra produktion men något mindre intressant. 5/10
2014-11-18
För det måste jag varna er som har väldigt svårt för allt annat än svenska eller engelska på film. Denna film har förutom engelska sina bitar av franska, tyska, italienska och manadarin. Har du också en uppskattning för historia så kan detta passa. Mig passade det inte till 100% men det är ett riktigt vackert och stabilt hantverk men ingen succè. 2+
#54
2011-10-23
Sevärd.
PeterTheW
2010-11-21
Riktigt bra. Annorlunda och härlig, men liiite seg bitvis.
larox
2010-11-14
Bra, riktigt bra. Jag ger en femma, innehållsmässigt en fyra den extra guldkanten för musiken. God idé att följa en fantastisk fiol och dess bärare. Frågan är - finns den röda fiolen. Det intresserar mig, gör mig riktigt nyfiken. Var finns den i så fall nu?
mammene
2010-11-09
Gillar den här iden när man får följa ett föremåls historia och dess ägares historia. Hur människors liv blivit påverkat i det här fallet av fiolen och hur det började och slutade. Olika liv går paralellt i historien och det är blandat då och nu och sedan på slutet knyts hela historien ihop av den sista pusselbiten. Brilljant gjort. Men vad hände sedan?
booby
2010-11-07
Mycket lugn och väldigt vackert.
TQ-
2010-11-07
En riktigt bra film och oerhört vacker musik! Jag gillar att man får tolka slutet själv.
Ola_Schubert
2010-11-07
Detta är absolut ingen dålig film. Synd bara att jag inte är speciellt intresserad av klassisk musik i allmänhet och fioler i synnehet. Dock skildar filmen skillnaden mellan genier och medelmåttor på ett bra sätt. Det som gör att denna film ändå får en extremt stark trea, gränsande till fyra är dock skildringen ifrån Kina, den känns intressant för mig. Slutet på filmen är lite för amerikanskt för min smak.
Tuohte
2010-11-07
Väldigt fin historieskildring, underbar musik och bra rollprestationer även om slutet var en aningen svagt, men fint på sitt sätt.