3.9

Den röda lyktan

Varje hustru till Chen Zuoqian har ett eget hus. Mot aftonen tänds en röd lykta framför det hus han väljer att tillbringa natten i. Fruarnas konspirationer för att få makens gunst eskalerar när den unga Songlian anländer och blir husets fjärde fru.

Originaltitel Da hong deng long gao gao gua
Alternativ titel Raise the Red Lantern
Regissör Zhang Yimou
Manus Ni Zhen
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Gong Li, He Saifei, Cao Cuifen, Ma Jingwu, Lin Kong, Zhao Qi, Jin Shuyuan, Cao Zhenqyin, Cui Zhihgang, Xia Chu

Skapad 2019-12-23 av orCa
Zhang Yimou har gång på gång visat sin särklass vackraste stil bland regissörerna i Östasien, och därmed i världen. Denna film är inget annat än ett stort bevis för det vackra som Yimou lyc...   Läs mer »

Skapad 2019-11-13 av niebaotan
Songlian (Gong Li) är en 19 år ung kvinna i 1920 talets Kina som efter sin faders död tvingas gifta sig med Chen Zuoqian, herren över en mäktig släkt. Chen som är runt 50 år gammal har redan i...   Läs mer »

donkey-boy
2020-04-19
Mästerverk.
2017-10-07
Filmen börjar väldigt bra men allt eftersom finner jag det allt mer ointressant och när den väl tar slut är jag rätt glad över det. Den lyckas nästan suga in mig i dess värld men sen tar den inte vägen någonstans och den tappar mig. Känslan jag hade för karaktärer höll inte med hur det utvecklade sig. Tycker inte den tar vägen någonstans riktigt heller mot slutet och det kan ju vara en poäng i det men blev tråkigt. Bitvis väldigt bra men på det stora hel en ganska slät och tunn trea..
wasteoftime
2017-02-05
Den röda lyktan är ett praktfullt exempel på hur långt man kan komma med en riktigt bra estetik och tema. Tyvärr känns det som att vi bara skrapar karaktärerna på ytan, vilket gör mig lite besviken. Intrigerna ligger där under ytan och bubblar, men så lite får komma fram. Fru nummer ett, t.ex., får så lite utrymme. Men det är bra, men inte riktigt i närheten av en trea.
Ful_fisk
2016-02-04
Lysande av Zhang Yimou, en av hans bästa filmer. Galet snyggt foto och mästerligt handlag. Storyn är väldigt bra den också. Femman ligger inte långt borta.
BrutusBeefcake
2015-07-31
Den Röda Lyktan innehöll ungefär allt som jag önskar mig när jag slår igång en kinesisk konkubin-rulle! (10-/15)
Galivan
2015-02-16
Enormt njutbart, filmiskt briljant. Gong Li är filmens centrum, med fantastiskt finkänsliga uttryck.
Molestaire
2014-05-18
Häftigt att en film som utspelas i så lågt tempo är så gripande mest hela tiden. Kontrasten mellan undersköna miljöer och hetsig kinesisk folkmusik ger stundom en närmast psykedelisk stämning.
eraserheead
2013-12-17
Vacker och gripande, lågmäld men även händelserik på sitt sätt. En självklar fyra.
Tolkana
2013-05-31
Hemsk film om mänsklig ondska. Gong Li är också så fruktansvärt vacker, men jag tyckte om santaitai märkligt nog också.
StureStenhög
2013-03-21
En väldigt snygg och fascinerande film. Upplägget känns smått bisarrt för en 2000-tals-svensk, men det är väl också där fascinationen ligger. Man lyckas verkligen måla upp det här som en egen liten värld i sig själv med härliga miljöer och inte fullt lika härliga regler. Filmens intressantaste aspekt i mina ögon ligger i hur den här världen lyckas ta fram det sämsta ur människorna som lever i den, och rävspelet fruarna emellan är väldigt engagerande att följa. Jag gillar också att man inte trycker så hårt på genusknapparna och att det inte finns nån person som är givet god här, allt sånt lämnas istället till publiken att fundera och diskutera kring. Ett strålande filmiskt hantverk på det, och fyran känns given