3.2

The Red Turtle

Filmen följer en skeppsbruten man på en öde tropisk ö befolkad av sköldpaddor, krabbor och fåglar.

Originaltitel La tortue rouge
Regissör Michael Dudok de Wit
Manus Pascale Ferran, Michael Dudok de Wit
Genre Äventyr, Animerad, Fantasy, 2010-tal

stgurgel
2018-04-08
Robinson Crusoe möter Den Lilla Sjöjungfrun. Ingen snackar danska. Snygg men för enkel storymässigt. Ändå OK
WillyV
2018-01-01
Underskön och fint animerad. Stark trea.
myslas
2017-11-18
Efter att ha sett om filmen hemma höjer jag betyget från 4 till 5. Det här är en makalöst bra film.
myslas
2017-05-17
För de som sett Oscar-belönade kortfilmen Father & Daughter så kommer det nog inte som någon större överraskning att Michael Dudok de Wits första långfilm är fylld av allegorier. Det är en gripande historia där de surrealistiska elementen inbjuder till mycket funderande. Med Studio Ghibli som huvudproducent så kan man nästan garantera hög kvalitet men det här är i högsta grad Dudok de Wits stil från början till slut. Hade turen att få gå på en visning där han svarade på frågor efteråt och han hade mycket intressant att säga. Hoppas han gör fler långfilmer framöver, det känns som lite slöseri på talang om han ska börja göra reklamfilmer igen.
LillaBlåaMus
2017-03-19
Väldigt fint animerad. Skönt att helt kunna fokusera på bilderna (ingen dialog). Klipporna kändes nästan Bohuslänska.
StansGoasteMos
2017-02-18
"Den som gjorde den"... gråter en liten tår för alla hårt knegande animatörer som slitigt och gjort något så svårt som en långfilm som utspelar sig över typ 30ish år, utan dialog men med massor av känsla.
Argo_L
2016-12-13
Den var som intressant i början, men slutet kom som såå plötsligt. Kändes mer som att den som gjorde den vart less efter ett tag och fixade ett snabbt slut.