3.3

Den sicilianska klanen

Roger rymmer från fängelset med hjälp av en siciliansk familj och tillsammans med dem börjar han planera en till synes omöjlig kupp.

Originaltitel Le Clan des Siciliens
Alternativ titel The Sicilian Clan
Regissör Henri Verneuil
Manus Henri Verneuil, Pierre Pelegri, Auguste Le Breton, José Giovanni
Genre Film-Noir, Kriminalare, Drama, 60-tal
Skådespelare Jean Gabin, Alain Delon, Lino Ventura, Amedeo Nazzari, Irina Demick, Philippe Baronnet, Karen Blanguernon, Yves Lefebvre, Elisa Cegani, Raoul Delfosse, Marc Porel, André Pousse, André Thorent, Jacques Duby, Danielle Volle, Steve Eckardt, Sabine Sun

Raimo_1985
2016-11-10
Ska vara en hård, tuff och lite rolig stöt/heistfilm men jag tycker varken de är är tuffa eller roliga. Jag tycker mest killarna och tjejerna är töntiga och ansträngda. Jag brukar också gilla Morricones musik extremt mycket men här låter det som han skrivit musik till en spagettiwestern. Jag väntar hela tiden på att Lee Van Cleef ska dyka upp bakom något hörn och se tuff ut. Det gör han inte. Det här är är Europa 1960-tal.
andmoreagain
2016-10-27
Precis! Håller med föregående talare, inte så tät och spännande som en Melville-film, långt därifrån och trean är ganska svag. Men svårt att inte charmas av Delon, Ventura och framförallt Gabin! Aldrig sett han så jävla gammal och trött förut och det var fint att se.
ItalyErik
2015-03-24
Bra men inte i Melvilles klass.
Astrojacob
2012-10-11
Att bara se legenden Gabin agera o ungtuppen Alain Delon är värt en Fyra. Denna typiska 70-talsthriller hade det mesta med klassisk stöt o sura snutar. Inte den bästa i genren men duger gott till en blöt höstkväll. Fyra.

2011-11-04
Hade hoppats på mer, särskilt som några jämfört med Gudfadern. Pyttsan. Men den håller helt klart måttet fortfarande så här dryga 40 år senare. Det är kul.
PeterBeer
2009-12-25
Det saknas djup och jag tycker filmen inte följer sin egen logik vid några skeenden
goeran
2008-07-05
En mycket välgjord gangsterfilm/polisfilm som jag nog tycker överträffar Gudfadern. Tre mycket bra skådespelare i huvudrollerna; Lino Ventura som poliskommissarien och Jen Gabin som gangsterbossen är magnifika.
Spicoli
2008-05-20
Av betygen att döma här på filmtipset hade jag väntat mig en mer tät och spänningsfull film. Men det saknas det en hel del av, och filmen fick aldrig riktigt fart tycker jag. Det blir aldrig någon spänning. Och för en gångs skull tycker jag inte att Morricones musik var så framstående. Överskattad i min mening, en stark 3:a dock.
origC-J
2007-06-18
Inte den bästa 60-talskrimin, men den duger klart till en fyra, inte minst tack vare slutet. Tät story, tre starka insatser av Gabin, Delon och Ventura och ett soundtrack av Morricone. Fick lite "Reservoir Dogs"-vibbar, undrar om hr Tarantino sett den.
Czechflash
2006-01-28
Tre stora franska stjärnor, en stor juvelkupp och musik av Ennio Morricone. Visst kan det bli bättre, men det är nog för att bli till en bra film där musiken lyfter allt ett snäpp. Svag fyra.