2.9

Den siste magnaten

Monroe Starr är en filmmogul. Man får följa honom när han försöker lugna nervösa skådespelare och kuva övermodiga producenter, samtidigt som han försöker hålla sig kvar på toppen av företagspyramiden. Filmen bygger på Fitzgeralds sista oavslutade roman. Förebilden för Monroe Stahr var demonproducenten Irving Thalberg.

Originaltitel The Last Tycoon
Regissör Elia Kazan
Manus Harold Pinter
Genre Drama, Romantik, 70-tal
Skådespelare Jack Nicholson, Robert De Niro, Donald Pleasence, Dana Andrews, Jeanne Moreau, Ray Milland, Tony Curtis, Robert Mitchum, Peter Strauss, Anjelica Huston, Ingrid Boulting, Theresa Russell, John Carradine, Seymour Cassel

sawa
2019-06-03
Ganska intetsägande, fast roligt att se unga skådisar. Lång!
mattarello
2018-12-17
Det gnälls lite på den här filmen i kommentarerna innan och ja det är väl som så att resultatet hade kunnat vara bättre med tanke på staben. Men, jag är ändå av den meningen att det här är ett bra stycke film med framför allt en bra första hälft där magnatens leverne skildras på ett något fragmentariskt men ändå fängslande sätt. De "konstnärliga" inslagen i filmen som nämnts och det lite gåtfulla tror jag härrör från manusförfattaren, även den en gigant: Harold Pinter.
2017-07-24
Ibland känner jag att detta är ju riktigt bra, men minst lika ofta känner jag att detta är astråkigt och dåligt. Konstig film som nog hade tjänat på att mer än slötittas på. Men när inget av intresse suger in mig så får den liksom inte mer. Slätstruken tvåa.
lilebroer
2015-03-31
En besvikelse; som nog inte bara bygger på min förväntningar på filmen utan på de två rätt så uppenbara anledningarna att det dels fanns en långt mer intressant historia att berätta och att jag vet vilka höjder som både Kazan och de Niro kan nå. Utöver ett par riktigt intressanta scener så känns the Last Tycoon oerhört platt och mållös. - http://theshinbonepost.blogspot.se/2015/03/the-last-tycoon-1976-123-min-dvd.html
rnkrft
2013-09-16
äh
sirkurt
2012-05-09
En riktigt bra film faktiskt men något saknas, den känns mest gripande i mitten ungefär, i början är det lite svårt att komma in i historien och mot slutet blir det för segt, platt och andefattigt. Robert De Niro gör en riktigt bra insats och hans karaktär är väl egentligen den enda man bryr sig om vilket kanske försvagar filmen.
Lillaprinsen
2012-03-30
Den var egentligen okej men alldeles för torr och oengagerad. Det senare passar verkligen dåligt ihop med det ändå ganska komplexa manuset byggt på dramaturgiska pauseringar. Sådana manus är jag i grunden positivt inställd till, men Robban och den inte särskilt lysande Boulting gör inte jobbet i sina gemensamma scener tillräckligt bra, och med en så utdragen och tröttsam scen som den där "stranden på natten" kan jag inte fria en film trots att den överlag är välgjord.
Sznax
2012-03-08
En fin punkt för en stor karriär. Elia Kazan är den bäste skådespelar-regissören som någonsin funnits. Han lyckas dra ut max av alla skådespelarna, t.o.m. ur karaktärer som inte har särskilt mycket. DeNiro gör sin bästa roll någonsin och hans spel mot Boulting är helt makalöst (speciellt natten på stranden är så otroligt känsligt iscensatt). Tyvärr så rinner filmen ut i sanden mot slutet. Manuset håller inte hela vägen och den blir tråkig mot slutet. Betyg 7.1
Tonti
2012-03-07
Stjärnspäckat värre med flera underhållande partier och roliga skådisinsatser, till exempel Seymour Cassel som sälens bästa vän. Men tyvärr är den centrala kärlekshistorien ganska ointressant och föremålet för De niros besatthet väldigt dåligt gestaltad. Det blir en smula segt också i längden men ändå en sevärd film.
TobiasRydén
2012-03-07
Det är nästan bara kända skådisar i den här filmen, vilket är uppmuntrande. Bortsett från några sega partier är det en bra och välgjord film, men den känns ganska distanserad. Den engagerar mej inte så mycket som den borde. I slutändan vet jag inte ens vad den ville säga.