3.3

Den sista striden

Tidig film av Besson. En postapokalyptisk framtidsvision helt utan dialog.

Originaltitel Le dernier combat
Alternativ titel The Last Battle
Regissör Luc Besson
Manus Pierre Jolivet, Luc Besson
Genre Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Jean Reno, Pierre Jolivet, Fritz Wepper, Jean Bouise, Christiane Krüger, Maurice Lamy

lucius
2018-07-30
En försmak på Bessons surrealistiska komik som väl tyglats mer och mer ju äldre han blivit och ju större filmkontrakten blivit. Jag tycker filmen vinner på sin lite ungdomliga charm (den har nånting av film-student-arbete över sig), men det måste sägas att kvinno-represantationen i filmen är minst sagt märklig.
Chrille81
2018-05-26
En jävla fröjd helt enkelt, från början tll slut!
2018-01-01
Nja, föll mig aldrig i smaken!!
Roswall
2016-10-27
Njaee. Pallar inte riktigt. Finns charmiga drag i både musik och film, men blir mest sugen på att se andra filmer.
Raimo_1985
2016-08-15
Mycket bra och rolig debut som inte är så pretto som man kan tro vid första anblick :)
Hypostas
2016-05-14
Skräp.
Brinkmann
2015-12-20
Eric Serras musik är verkligen inte samstämmig med filmen i övrigt. Riktigt smetig och motbjudande ibland. Men om man vill vara välvillig kan man säga att den förhåller sig fritt till filmmusikhistorien. Det är verkligen inte den musik man förväntar sig. Tack och lov har musiken inte blivit stilbildande. Annars var det underhållande och otroligt gubbigt, i sann postapokalyptisk anda. Jag undrar om filmen klarar Bechdeltestet. Höhö!
ray
2014-10-01
Minst sagt originell film som trots enkla medel fångar mig. Avsaknaden av dialog och det svartvita fotot gör upplevelsen extra stark, och även om manuset inte bjuder på några större utsvävningar så griper karaktärernas öde och miljöerna de lever i, tag. Musiken utgjorde även den en stor del av det positiva intrycket, och det är minst sagt imponerande att Besson skapade detta verk vid bara 23 års ålder!
lilebroer
2014-08-26
Riktigt spännande verk att få uppleva. Världen som Besson bygger upp är riktigt imponerande. Vackert foto, mycket kompetent redigering medans scenografin och kostymen väver ihop det till ett fint litet paket. Tyvärr så dras betyget ner från en klockren fyra till en rätt vardaglig trea då slutet känns frustrerande ovärdigt.
LacombeLucien
2014-06-17
Tråkig i längden men intressant film.