3.2

Den sista vågen

En advokat i Sydney får i uppdrag att försvara fem aboriginer. De vill inte samarbeta med honom och han börjar undersöka deras bakgrund. Snart är han en mystisk kult och dess apokalyptiska profetior på spåren.

Originaltitel The Last Wave
Regissör Peter Weir
Manus Tony Morphett, Petru Popescu, Peter Weir
Genre Mysterium, Thriller, Drama, 70-tal
Skådespelare Richard Chamberlain, Olivia Hamnett, David Gulpilil, Frederick Parslow, Vivean Gray, Nandjiwarra Amagula, Peter Carroll

wasteoftime
2017-02-26
Peter Weir gör det igen. Han får 1h45min att kännas som en evighet. Jag kommer nog aldrig att förstå mig på detta, och lika bra är väl det. Det enda positiva jag kan säga om filmen är väl att den lyfter fram aboriginerna. Nej tack, Peter Weir. 1,3 på SH-skalan.
rebelscum
2015-08-19
Mystisk, suggestiv och svårförklarad. Med andra ord de rätta ingredienserna för en bra thriller.
Ful_fisk
2014-11-28
Australiens främste (?) regissör Peter Weir ger oss en fängslande, apokalyptisk och stämningsfull skräckfilm (typ) om en advokat som försvarar ett gäng aboriginer som har tagit död på en man under mystiska omständigheter, knutet till deras ursprung och kultur. Filmen väcker fler frågor än den besvarar, vilket förmodligen gör många tittare provocerande sura och arga på filmen, men enligt mig är filmen så pass mystisk och fängslande att det inte gör något. Det är dessutom lätt att identifiera sig med Richard Chamberlains huvudkaraktär av just detta skäl, eftersom vi som tittare blir alltmer desperata efter svar, precis som han. Mörkt och häftigt, en kanonrulle! Bör ej missas. Vilken stämning!!!
jeremy_jones
2013-12-15
Intressant och kryptisk, men onödigt otillfredsställande i slutändan. (3/6)
2013-06-08
Jag förstår mig inte på Weir, för precis som i Utflykt i det okända är upplägget och första halvan av filmen ruskigt bra för att sedan bli ett flummigt ointressant hokus pokus. Den här hade alla förutsättningar att utvecklas till något utöver det vanliga, men slarvades bort. Chamberlein var f.ö mycket bra i den här.

2013-06-05
Keff!
arvidsollenby
2013-04-09
en gla överraskning, nästan i samma kaliber som Utflykt i det okända
#54
2013-04-06
Definitivt välgjord, men jag ogillar detta övernaturliga flum.
Slowdive2
2013-03-04
Fantastiskt filmhantverk - annat får avvakta.
mammene
2013-01-08
Man skapade förväntningar och mystik som egentligen inte ledde någon vart och hela historien kändes bara konstig.