3.3

Den siste kejsaren

Vid tre års ålder utses Pu-Yi till kejsare av det tusenåriga riket. Han växer upp i den förbjudna staden i Peking och tillåts aldrig att lämna sin hemvist. Han har allt han någonsin kan önska och alla lyder hans minsta order. Hela tiden får han veta att han är kejsare över miljontals kineser men utanför den förbjudna staden pågår en värld i förändring. 1912 bildas republiken Kina och Pu-Yi avsätts bara sex år gammal men detta undgår honom på grund av hans isolation.

Originaltitel The Last Emperor
Regissör Bernardo Bertolucci
Manus Mark Peploe, Bernardo Bertolucci
Genre Drama, Biografi, 80-tal
Skådespelare Ric Young, Vivian Wu, Victor Wong, Joan Chen, John Lone, Cary-Hiroyuki Tagawa, Peter O'Toole, Dennis Dun, Ryuichi Sakamoto, Ying Ruocheng, Lisa Lu

Pi-R
2018-10-24
genomgående riktigt snygg, vilket också är filmens främsta styrka. den inledande timmen, som behandlar kejsarens barn- och ungdom är riktigt bra, och slutet knyter ihop berättelsen på ett föredömligt sätt. däremellan lämnas dock en del övrigt att önska; filmen tappar mig, porträtteringen av det politiska spelet i allmänhet och japanerna i synnerhet känns tröttsamt ovilligt till djupare gestaltning, och Lone lyckas inte riktigt hålla upp titelrollen. summa summarum så sitter trean säkert, utan att närma sig varken tvåan eller fyran.
2018-04-10
Bitvis snygg men mest tråkig och ingen karaktär känns på riktigt. Peter O'Toole är fantastisk men det är ju inte direkt en stor del av filmen. Dialogen är bitvis löjligt stel och styltig. Svårt att hålla mig intresserad.
Goblim
2018-03-16
Kommunismen är antimänskligt gift. Så många vackra ursprungskulturer som har blivit förstörda och våldtagna av den. Kinas tragik personifieras av kejsarens egna levnadsöde. Filmen är således sevärd för att förstå kommunismens ondska.
2017-10-22
Harford
2017-03-11
En enastående film som jag såg på bio 1987. Den är lika bra idag. 3.38h filmmagi. Pu Yis levnadsöde måste ha varit ett av de märkligaste under hela 1900-talet.
RustyFilm
2016-12-09
Det här är en lättillgänglig och vacker beskrivning av asiatisk 1900-tals historia. När man som jag är nollställd på ämnet känns en osäkerhet om beskrivningen är sann eller dikt, det stör mig. Men hur som helst så visas intressanta och exotiska miljöer, t.ex. förbjudna staden. Men visst är det segt
foppa99
2015-12-13
9 Oscars: haha. tråkig (även om den sista 20 min höjer sig).inte direkt dålig.. men enligt mitt tycke å smak så skulle Zhang Yimou göra det så mycket bättre. han får göra en ny version som vinner minst 10 Oscars.

2015-01-20
Føles lang men den er bra. -4.
2015-01-04
Jag uppskattar det storlagna i filmen och produktionen liksom att filmen är väldigt attraktiv sett till det visuella. Sedan har vi ju Peter O'Toole som alltid är Peter O'Toole. Förvånande och på minussidan är hur lite denna film engagerar och lyckas beröra mig. Tittar man på de övriga nominerade filmerna under detta Oscars-år så kan man förstå varför denna film vann Oscarstatyetten men det var snarare de övriga nominerades brist på storhet än denna films egna storhet som gjorde att den vann.
MrPraline
2014-01-11
Hade bestämt mig att se om den här. För första gången jag såg den så fattade jag ingenting. Jag var inte alls så insatt i det politiska svängarna i Kina då. Men nu var jag bättre påläst och det gjorde ju filmen bättre och mer lättförstådd. En riktigt välgjord historisk film med riktigt bra skådespel, till och med imponerande barnskådespelare. Peter O'toole är ju som vanligt riktigt vass. Dock så känns den som någon skrev här nere stundtals oengagerande och lite för lång. Men en bra film är det! 3/5