2.8

Den siste mannen

Robert Neville har experimenterat med ett vaccin. Därför klarar han sig när en pest sprider sig över jorden som följd av ett världskrig med biologiska vapen. Fortfarande finns det levande människor, men alla är deformerade och psykotiska. Dessutom anser de att Neville är en symbol för vetenskapen, den gamla världen, och måste dö.

Originaltitel The Omega Man
Regissör Boris Sagal
Manus Joyce Hooper Corrington, John William Corrington
Genre Science Fiction, Drama, Thriller, 70-tal
Skådespelare Charlton Heston, Anthony Zerbe, Paul Koslo, Rosalind Cash, Eric Laneuville, Lincoln Kilpatrick

Skapad 2019-11-09 av AddeColciago
The Omega Man börjar med att vi får se en Charlton Heston som glider fram längs med Los Angeles gator. Vi inser snabbt att gatorna är öde, att rent utav hela staden är öde. Mannen Heston spela...   Läs mer »

myslas
2020-01-13
Har inte direkt åldrats med värdighet utan det mesta är rätt fånigt. Se I Am Legend med Will Smith istället, den är bra.
Starkbröl
2018-04-23
Det är något särskilt med sjuttiotalets filmer, många av dem känns väldigt lågbudget och allmänt dåliga även om manus och regi och skådespel är bra. Håller med Murvel48 om att många sextiotalsfilmer känns bättre. Denna är iallafall en bra prestation av alla inblandade och väldigt överlägsen I Am Legend även om den senare förstås är mycket finare rent visuellt. En stabil treplussare.
Jamesa
2018-02-27
Lite 70-talsskön.
2018-01-26
Megakorkad film. Ibland försökte jag tycka att det kanske var lite bra, men det gick inte. Då försökte jag istället tycka att det åtminstone var lite kalkonkul, men det gick inte det heller. Rosalind Cash är lite cool och lite naken, men inte hjälpte det. (3/15)
2017-10-31
wasteoftime
2017-09-22
Det finns helt klart en intressant aspekt här. Men ganska snabbt tappar filmen sin nerv, det blir lite för tramsigt på något sätt. Det var också något förvirrande när man inte hade koll på vad det var för film när man började titta. På det hela taget blir det mest oengagerande men med några höjdpunkter här och där. 0,5 på SH-skalan.
Murvel48
2017-09-18
Många 70-talsfilmer känns betydligt mer out of date än 60-talsfilmer. Så även denna. Det började rätt lovande men sjönk till en svag tvåa.
lrenner
2017-09-15
Ostig. Bättre än Will Smiths version.
norenorama
2017-07-22
Bra musik, helt ok film, men gillar nästan den nya bättre. Slutet på denna var inte bra tyvärr.
Raimo_1985
2016-02-21
Bästa filmatiseringen av denna jag sett! :) Den är mycket bättre än den med Vincent Price och mycket roligare än den med Will Smith. Spelar pensionärer alla roller? Det är ju flera unga med i filmen.