3.3

Den siste mohikanen

Filmen bygger på boken Den siste mohikanen skriven av James Fenimore Cooper i början av 1800-talet. Berättelsen handlar om hur brittiska och franska trupper krigar i det tidiga koloniala Amerika (mitten av 1700-talet). I kriget om Nordamerika tvingas både indianstammar och nybyggare välja sida. De brittiska trupperna rekryterar de lokala nybyggarna och skapar en milis för att hjälpa trupperna. En man adopterad av de sista levande mohikanerna, kallad Falköga, får i uppdrag tillsammans med de andra mohikanerna att skydda en officers två döttrar och kärlek uppstår. En skildring av det tidiga Amerika och politiska konflikter vid denna tidpunkt.

Originaltitel The Last of the Mohicans
Regissör Michael Mann
Manus Michael Mann, Christopher Crowe
Genre Action, Romantik, Äventyr, Western, Krig, 90-tal
Skådespelare Daniel Day-Lewis, Madeleine Stowe, Russell Means, Eric Schweig, Jodhi May, Steven Waddington, Wes Studi, Maurice Roëves, Patrice Chéreau, Edward Blatchford, Terry Kinney, Tracey Ellis, Justin M Rice, Dennis Banks, Pete Postlethwaite, Colm Meaney

Skapad 2019-11-09 av Mat1az
Ibland är det skönt att se på dessa lite äldre storfilmer, där allting är på ”riktigt”. Här finns inte några datoranimerade miljöer eller stora slag där över 90 % av krigarna ser ut som ...   Läs mer »

päronanton
2022-04-08
Fin äventyrsfilm!
Ful_fisk
2022-02-06
Helt okej Hollywood-epik, men inget speciellt. Udda att se Daniel Day-Lewis i en sådan här krigar-hjälte-roll, verkligen långt ifrån hans vanliga grej, och jag måste nog erkänna att jag nog aldrig funnit honom mindre övertygande. Visst, hade det inte varit han hade jag nog aldrig noterat någon större brist, men det är tydligt att han är bättre skapt för karaktärsroller. Udda också att Michael Mann har gjort den. En ganska grann film med några övertygande stridsscener och vackra skogsbilder men också ganska mycket typiska genrekonventioner.
ZoIX
2021-03-28
Måste säga att det låg på en trea hela vägen fram till slutet. Det är pampigt och storslaget men inte särskilt intressant. Sen kommer slutet.
elibaaba
2021-02-22
Otroligt soundtrack. Otroliga miljöer.
Engravadlax
2020-06-30
Såg om för jag vet inte vilken gång i ordningen, och visst ligger filmen under merparten av tiden och pendlar mellan gångbart och så där lagom engagerande; många scener är för mörka för att man ens ska kunna se någonting, de större striderna är inte alltid de bäst koreograferade jag har sett, och inte alla medverkande är Daniel Day-Lewis -- men slutet är fortfarande, 28 år senare, banne mig bland det bästa som har gjorts.
jcoke88
2020-06-03
Fan vad bra musik ändå.
2019-08-21
Äventyrsfilm av den gamla skolan - kompetent utfört. När den är bra är den bra så att säga. Det eviga sepiafärgade 90-talet tar dock bort vad som i grunden även är en snygg film. Alla scener i inomhusmiljö eller mörker blir mest en beigebrun sörja.
2018-03-07
Helt okej film...
pungsnigel
2018-02-24
Skulle man betygsätta soundtracket hade de varit 5+.
Andreas123
2017-03-15
Väldigt dålig film. Skådespelarna är inte alls övertygande och mer irriterande än intressanta och hela storyn är i princip anti-indiansk. Indianerna utmålas genomgående som onda, hämndlystna och brutala. De skalperar, äter hjärtan och slaktar oskyldiga. Britterna och fransmännen utmålas däremot som ädla, respektabla och hedervärda. Bilden borde egentligen vara den omvända. Både britterna och fransmännen är kolonisatörer och har invaderat den nordamerikanska kontinenten. Allt motstånd mot dem är givetvis rättfärdigat. Nathanael, Chingachgook och Uncas, som framställs som hjältar eftersom de räddade de stackars brittiska överklasstjejerna, borde egentligen framställas som förrädare. Att som indian hindra andra indianers överfall på invaderande engelsmän kan inte vara annat än förräderi.