3.8

Den sjunde kontinenten

Ett par och deras dotter lever ett monotont liv fyllt med rutiner. En dag bestämmer de sig för att göra något åt det.

Originaltitel Der siebente Kontinent
Alternativ titel The Seventh Continent
Regissör Michael Haneke
Manus Michael Haneke
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Birgit Doll, Dieter Berner, Leni Tanzer, Udo Samel

Catapilla
2018-01-15
Spärra in idioterna som finansierade den här.
martineden
2017-06-03
[rek. 5] Haneke är verkligen en fantastisk regissör och jag imponeras oerhört av både filmens struktur på ett idémässigt plan men också det oerhörda liv scenerna får. Själva grundkonceptet påminner mig lite om Pasolinis TEOREMA, även om filmerna i sig skiljer sig avsevärt i många avseenden. Det är ju egentligen helt otroligt att detta är regissörens första långfilm då den känns så oerhört välsammanhållen och raffinerad i fråga om sensibilitet och detaljer. Skådespelarna är helt fantastiska och Haneke lyckas berätta en historia med sällsynt fin rytm och dynamik, där vissa nyckelscener framträder genom uppbyggnad genom föregående scener. Ett mästerverk, tveklöst! 5.
martineden
2017-06-03
arkiv
2017-03-11
The Power of Love.
Disorder
2016-04-16
Vet inte vad det är i dottern som slår så hårt.
husberg
2015-11-12
Frankobelgisk familj eldar upp sitt livspussel när helheltsmotivet börjar framträda och då inte visar sig motsvara de av livsstilspropaganda högt ställda förväntningarna. Jämför Tarr's potatisodlande familjeenhet som framhärdar just på grund av bristen på alternativ & perspektiv. Enligt min ödmjuka åsikt det obestridliga mästerverket inom genren ultramonoton eurovardagsångest. Egentligen delad förstaprispokal med Noé's suicidala slaktare, men den här filmen kniper stenhårda målfotot genom att gå ett steg längre i avpoetiserad stillöshet (vilket ju är hela poängen).
Rehn108
2015-10-26
Nej men vad ska man egentligen tycka om en sådan här film? Jag kan inte peka på några konkreta grejer jag störde mig på, men samtidigt skulle det bara kännas konstigt att ge den höga betyg för den grep inte tag i mig på något särskilt sätt heller. Jag tror att jag uppskattade filmen lite mer än vad jag hade gjort vid en "normal" första titt dock, eftersom jag visste hur den skulle sluta. Det gjorde min förstatitt till en andratitt, och en sådan (andratitt) tror hjälper till mycket för att uppskatta en film som denna.
Liwe
2015-08-03
Jag tror att de flesta antingen älskar Haneke eller hatar honom. För mig är det nog däremot 50/50. Vissa scener i denna film älskar jag, och andra scener hatar jag. Jag greps tyvärr inte tag i denna, och sympatiserade inte riktigt med karaktärerna. Även om det är Henekes "grej" att filma på ett visst sätt, bland annat väldigt långa motonona scener - så funkar det inte varje gång! Historien engagerar och griper tag i mig, men inte genomförandet av den, då den blir extremt långtråkig. Trots att det började ta sig mer och mer mot slutet av filmen så blir det inte så mycket mer än en 2:a för mig.
Punkliv
2015-07-19
Rekommenderad femma. Den tar sig mot slutet, men allting annat är en ren jävla plåga att ta sig igenom; utdraget och nästintill outhärdligt tråkigt. Jag gillar inte att sitta och kolla på en flicka som äter frukost hur länge som helst, eller att kolla på när de spolar ner pengar i toaletten i flera minuter. Filmen kunde - och borde - ha kortats ned rejält. Haneke lyckas i alla fall att få till en deprimerande och ångestframkallande atmosfär med det bleka fotot och det sparsamma användandet av musik. Det, tillsammans med slutet, räddar den ifrån ettan.
StureStenhög
2015-05-07
Man undrar ju lite om Michael Hanekes vänner bjuder in honom till sina födelsedagskalas. Han är ju inte fun and games direkt. Men det är väl därför jag gillar honom. Jag ska dock inte påstå att jag tyckte att det här var fantastiskt, särskilt inte medan jag såg den, men det är en väldigt fascinerande film, och på något sätt lite härligt att den existerar. Haneke gör det som vanligt inte lätt för sin publik, och han har en förmåga att dra ut på saker till den grad att man verkligen blir tvingad att ta in det ordentligt. Efter en ganska oengagerande första halva lyckas han också få allt att falla på plats i den avslutande akten, och jag inser efteråt att han skickligt har lyckats få mig i precis den sinnesstämning han vill ha mig i, och det utan att jag riktigt märkte det. Så det här är återigen en Haneke-film som känns bättre i efterhand än medan jag såg den, och återigen så uppskattade jag mer att höra honom prata om filmen än att faktiskt se den. Betyget skulle nog ändå kunna bli högre vid en omtitt, men jag vet inte, ser man verkligen om Haneke-filmer?