Glömt lösenord Logga in
Ange din e-postadress så skickas du en länk där du kan återställa ditt lösenord...
Inloggning Skicka
BETYG
3.8
av 5

Den sjunde kontinenten


Ett par och deras dotter lever ett monotont liv fyllt med rutiner. En dag bestämmer de sig för att göra något åt det.


Originaltitel Der siebente Kontinent
Alternativ titel The Seventh Continent
Regissör Michael Haneke
Manus Michael Haneke
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Birgit Doll, Dieter Berner, Leni Tanzer, Udo Samel
Betygsätt Logga in eller bli medlem för att rösta
Betygsantal 1119

Recensioner

Filmen har inga recensioner ännu.

Kommentarer

Catapilla
2018-01-15
Spärra in idioterna som finansierade den här.
Filmfantast86
2017-09-15
Genial film! Haneke skildrar verkligen vardagens tristess på ett väldigt realistiskt sätt.
martineden
2017-06-03
[rek. 5] Haneke är verkligen en fantastisk regissör och jag imponeras oerhört av både filmens struktur på ett idémässigt plan men också det oerhörda liv scenerna får. Själva grundkonceptet påminner mig lite om Pasolinis TEOREMA, även om filmerna i sig skiljer sig avsevärt i många avseenden. Det är ju egentligen helt otroligt att detta är regissörens första långfilm då den känns så oerhört välsammanhållen och raffinerad i fråga om sensibilitet och detaljer. Skådespelarna är helt fantastiska och Haneke lyckas berätta en historia med sällsynt fin rytm och dynamik, där vissa nyckelscener framträder genom uppbyggnad genom föregående scener. Ett mästerverk, tveklöst! 5.
martineden
2017-06-03
[rek. 5] Haneke är verkligen en fantastisk regissör och jag imponeras oerhört av både filmens struktur på ett idémässigt plan men också det oerhörda liv scenerna får. Själva grundkonceptet påminner mig lite om Pasolinis TEOREMA, även om filmerna i sig skiljer sig avsevärt i många avseenden. Det är ju egentligen helt otroligt att detta är regissörens första långfilm då den känns så oerhört välsammanhållen och raffinerad i fråga om sensibilitet och detaljer. Skådespelarna är helt fantastiska och Haneke lyckas berätta en historia med sällsynt fin rytm och dynamik, där vissa nyckelscener framträder genom uppbyggnad genom föregående scener. Ett mästerverk, tveklöst! 5.
arkiv
2017-03-11
The Power of Love.
Disorder
2016-04-16
Vet inte vad det är i dottern som slår så hårt.
husberg
2015-11-12
Frankobelgisk familj eldar upp sitt livspussel när helheltsmotivet börjar framträda och då inte visar sig motsvara de av livsstilspropaganda högt ställda förväntningarna. Jämför Tarr's potatisodlande familjeenhet som framhärdar just på grund av bristen på alternativ & perspektiv. Enligt min ödmjuka åsikt det obestridliga mästerverket inom genren ultramonoton eurovardagsångest. Egentligen delad förstaprispokal med Noé's suicidala slaktare, men den här filmen kniper stenhårda målfotot genom att gå ett steg längre i avpoetiserad stillöshet (vilket ju är hela poängen).
Rehn108
2015-10-26
Nej men vad ska man egentligen tycka om en sådan här film? Jag kan inte peka på några konkreta grejer jag störde mig på, men samtidigt skulle det bara kännas konstigt att ge den höga betyg för den grep inte tag i mig på något särskilt sätt heller. Jag tror att jag uppskattade filmen lite mer än vad jag hade gjort vid en "normal" första titt dock, eftersom jag visste hur den skulle sluta. Det gjorde min förstatitt till en andratitt, och en sådan (andratitt) tror hjälper till mycket för att uppskatta en film som denna.
Liwe
2015-08-03
Jag tror att de flesta antingen älskar Haneke eller hatar honom. För mig är det nog däremot 50/50. Vissa scener i denna film älskar jag, och andra scener hatar jag. Jag greps tyvärr inte tag i denna, och sympatiserade inte riktigt med karaktärerna. Även om det är Henekes "grej" att filma på ett visst sätt, bland annat väldigt långa motonona scener - så funkar det inte varje gång! Historien engagerar och griper tag i mig, men inte genomförandet av den, då den blir extremt långtråkig. Trots att det började ta sig mer och mer mot slutet av filmen så blir det inte så mycket mer än en 2:a för mig.
Punkliv
2015-07-19
Rekommenderad femma. Den tar sig mot slutet, men allting annat är en ren jävla plåga att ta sig igenom; utdraget och nästintill outhärdligt tråkigt. Jag gillar inte att sitta och kolla på en flicka som äter frukost hur länge som helst, eller att kolla på när de spolar ner pengar i toaletten i flera minuter. Filmen kunde - och borde - ha kortats ned rejält. Haneke lyckas i alla fall att få till en deprimerande och ångestframkallande atmosfär med det bleka fotot och det sparsamma användandet av musik. Det, tillsammans med slutet, räddar den ifrån ettan.