3.9

Den sjungande detektiven

Deckarförfattaren Philip Marlow ligger inlagd för en ovanligt långt gången psoriasis, vilken gör honom fullständigt handikappad. Handlingen utgörs av hans hallucinationer, barndom, sjukhusvistelse och innehållet i hans livsverk "The Singing Detective". Allt flätas samman till en mycket komplex historia.

Originaltitel The Singing Detective
Regissör Jon Amiel
Manus Dennis Potter
Genre Mini-serie, Musikal, Mysterium, Thriller, Drama, 80-tal
Skådespelare Michael Gambon, Joanne Whalley, Janet Suzman, Patrick Malahide, Lyndon Davies

2017-10-09
Bra
divaad
2015-11-27
Ett stycke guld.
#54
2014-10-09
Emellanåt riktigt förvirrande, men mycket bra.
Hypostas
2013-08-30
Trodde ju att detta skulle vara en deckare i noirstil, men det är snarare en slags självbiografisk sjukhusserie med vissa absurda deckarinslag. Blev riktigt jobbigt att tvingas se protagonistens psoriasisdrabbade ansikte så mycket, och jag störde mig även på lillgrabbens fula dialekt. Ganska mycket meningslösa sidospår i deckarberättelsen också, men hans tillbakablickar till barndomen var ganska gripande. Stabil trea, men inget som jag vill se om.
-kakihara-
2013-02-22
Jäkligt skön och underhållande serie. Väldigt rolig också, brittisk humor slår som vanligt sällan fel...
Thinduke
2012-10-02
Gambon briljerar stort i sin imponerande insats!!
labi
2012-09-09
Det blir inte mycket bättre än så här. Dennis Potters lysande manus, Jon Amiels mästerliga regi och som pricken över i:et Michael Gambons fantastiska skådespeleri. Han må ha fått bättre betalt för Dumbledore, men den här rollprestationen är svårtoppad! Se den och njut!
Angeliana
2012-07-09
Åh, inte sett denna sedan man var yngre men gud vad jag älskade det! Måste se om den (även om jag är rädd att den kanske inte åldrats väl)
hairofthedog
2010-09-21
musikalnumrena ger jag inte mkt för, men i övrigt är den väldigt fin.
freeddee
2010-02-19
En episk, otroligt genomarbetad och fängslande historia. Senare gjordes en film med samma namn som kanske inte... hm ... blev lika uppskattad. Michael Gambon gör sin livs roll ! Manuset är helt perfekt och jag kommer länge ha med mig Marlowes rappa sarkastiska repliker i bakhuvudet under en lång tid framöver.