3.5

Den skyldige

Historien handlar om kriminalaren Asger Holm, som efter att ha blivit involverad i en internutredning, förflyttats till att ta emot inkommande SOS-samtal. När en kvinna ringer och säger att hon är utsatt för en pågående kidnappning hamnar Asger i en händelsekedja som ska komma att sätta hans handlingsförmåga och omdöme på prov.

Originaltitel Den skyldige
Alternativ titel The Guilty
Regissör Gustav Möller
Manus Gustav Möller, Emil Nygaard Albertsen
Genre Kriminalare, Thriller, Drama, 2010-tal
Skådespelare Jakob Cedergren, Jessica Dinnage (röst), Omar Shargawi (röst), Johan Olsen (röst), Jacob Lohmann (röst), Katinka Evers-Jahnsen (röst), Jeanette Lindbæk (röst), Simon Bennebjerg (röst), Laura Bro (röst), Morten Suurballe (röst), Morten Thunbo

Albion
2019-10-16
Filmen har lite knep för sig för att lyfta den här utanför den berömda boxen. Närbilder och pauseringar, lite twist och moralhöjande inslag bidrar, eller kanske rent är det som gör filmen. Visserligen känns filmen kanske lite trång och enahanda med "kammarspelformatet" fast å andra sidan är det vad som skiljer sig från en mer konventionell film och vinner nog på det i längden trots allt. För mig blir det en svag 4;a till slut.
Abigor
2019-08-22
Oväntat förutsägbar och händelsefattig m tanke på de fina recensioner den fått.
Christofer
2019-08-21
2019-08-17: Hyfsat spännande, även om det aldrig riktigt tog fart. Det blir ju lätt lite ”enformigt” med en film som utspelar sig på samma plats hela tiden.
Djason
2019-08-19
Med små medel görs en film som är riktigt spännande. Tur med att den är kort för efter ett tag tröttnar man på alla telefonsamtal fram och tillbaks.
dafreakish
2019-08-17
Spännande även om temat gjorts förut. Snyggt att man inte får se något annat än operatören, en vinkel som skapar spänning i ovetskapen. Snudd på fyra.
Hengman
2019-05-06
Gav både mig och mitt sällskap rejält med ångest stundtals. Mao bra. Huvudpersonen ungefär som en verklighetstrogen, välspelad Gunvald.
Oskar16
2019-04-23
Jag måste säga att det är otroligt imponerande att man med så begränsade medel har lyckats skapa en film som bokstavligen fick mig att sitta på kanten av biofotöljen. Att en film kan vara så skrämmande, brutal och gastkramande med den begränsade miljön och de få skådepelare som den har är helt makalöst. Absolut högsta betyg och jag rekommenderar den starkt!
annihilat0r
2019-04-06
Ensam i en liten biosalong en mörk kväll upplevde jag denna intensiva danska pärla. Otroligt känslomässigt engagerande. Kunde inte ha önskat mig något mer.
Jaganatha
2019-04-05
En väldigt kristen film om skuld och botgöring som ibland inte fungerar helt logiskt, men som likväl är väldigt spännande, välgjord och välspelad. Påminner inte så lite till formen om Locke från 2013. Med tanke på hur sällan vi får se danska filmer på bio, så är detta ett oerhört välkommet och originellt bidrag.
haajen
2019-04-04
Det är välgjort och välspelat men spänningen kommer och går och SÅ originell är den inte. Stark 3a.