3.5

Den skyldige

Historien handlar om kriminalaren Asger Holm, som efter att ha blivit involverad i en internutredning, förflyttats till att ta emot inkommande SOS-samtal. När en kvinna ringer och säger att hon är utsatt för en pågående kidnappning hamnar Asger i en händelsekedja som ska komma att sätta hans handlingsförmåga och omdöme på prov.

Originaltitel Den skyldige
Alternativ titel The Guilty
Regissör Gustav Möller
Manus Gustav Möller, Emil Nygaard Albertsen
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Jakob Cedergren, Jessica Dinnage (röst), Omar Shargawi (röst), Johan Olsen (röst), Jacob Lohmann (röst), Katinka Evers-Jahnsen (röst), Jeanette Lindbæk (röst), Simon Bennebjerg (röst), Laura Bro (röst), Morten Suurballe (röst), Morten Thunbo, Maria Gersby, Anders Brink Madsen

debe
2020-08-07
Billig film att producera men oj vad ovanlig och spännande. Jag hoppas dock att danska larmcentralen har bättre arbetsmiljö och samarbete i verkligheten.
StureStenhög
2020-06-14
Jag är väldigt förtjust i när en film skapar spänning med små medel på det här viset. Här lyckas man pytsa ut relevant information lite i taget på ett väldigt effektivt sätt, och man vill hela tiden veta vad som ska framkomma härnäst. Det kom också en vändning som jag inte alls var beredd på och som jag gillade väldigt mycket. Man kan dock onekligen ifrågasätta trovärdigheten i arbetssättet hos de inblandade, det känns som att filmen tar sig medvetna friheter med det, och jag kunde ändå på det stora hela acceptera det. Hyfsat stark trea
2020-05-10
Spännande och intressant! Småsaker tar mig ur det lite och jag börjar tänka på "varför gör dom inte X" osv. Men oväntad och spännande på ett lite klaustrofobiskt sätt. Karaktären lyckas inte riktigt dra in mig och bakgrundsstoryn funkar inte lika starkt som mycket annat. Väldigt stark trea.
2020-02-07
Jag tycker att de får till det riktigt bra, och Cedergren är grym. Genomgående schyst stämning. (9/15)
mammene
2019-12-07
Höll intresset uppe hela tiden och även om man ibland tyckte det inte riktigt hängde ihop kom insikter pö om pö. Huvudpersonen framställdes inte som en sympatisk person, men ej heller ond. Lustigt att den bortförda hette Idun. Dansk film brukar vara bra så även denna.
Albion
2019-10-16
Filmen har lite knep för sig för att lyfta den här utanför den berömda boxen. Närbilder och pauseringar, lite twist och moralhöjande inslag bidrar, eller kanske rent är det som gör filmen. Visserligen känns filmen kanske lite trång och enahanda med "kammarspelformatet" fast å andra sidan är det vad som skiljer sig från en mer konventionell film och vinner nog på det i längden trots allt. För mig blir det en svag 4;a till slut.
Abigor
2019-08-22
Oväntat förutsägbar och händelsefattig m tanke på de fina recensioner den fått.
Christofer
2019-08-21
2019-08-17: Hyfsat spännande, även om det aldrig riktigt tog fart. Det blir ju lätt lite ”enformigt” med en film som utspelar sig på samma plats hela tiden.
Djason
2019-08-19
Med små medel görs en film som är riktigt spännande. Tur med att den är kort för efter ett tag tröttnar man på alla telefonsamtal fram och tillbaks.
dafreakish
2019-08-17
Spännande även om temat gjorts förut. Snyggt att man inte får se något annat än operatören, en vinkel som skapar spänning i ovetskapen. Snudd på fyra.