Den spanska lägenheten

Xavier får rådet att åka till Spanien som utbytesstudent. Där ska han lära sig det spanska språket och landets ekonomi för att kunna arbeta inom EU. Först måste han dock tampas med Erasmusformulär och lägenhetsbrist i Barcelona. Till slut blir hans år riktigt lärorikt, på fler områden än ekonomins.

Originaltitel L'auberge espagnole
Alternativ titel The Spanish Apartment, Pot Luck
Regissör Cédric Klapisch
Manus Cédric Klapisch
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Romain Duris, Judith Godrèche, Audrey Tautou, Cécile De France, Kelly Reilly, Cristina Brondo, Federico D'Anna, Barnaby Metschurat, Christian Pagh, Kevin Bishop, Xavier De Guillebon, Wladimir Yordanoff, Irene Montalà, Javier Coromina, Iddo Goldberg

snyltare
2014-07-01
Jo, som många sagt - kunde varit en sån serie man såg på franskalektionerna. Eller den där europeiska samproduktionen som utspelade sig på Kanarieöarna?! I grunden finns en positiv syn på Europa och dess rikedom som EU kunde behöva idag, i övrigt: 90-talet ringde och ville ha Erasmusreklamen tillbaka.
karlmats
2013-02-27
En till film som presenterar utbytesstudenter som såna jävla douches att man nästan blir förvånad över att man inte tog livet av sig under sin egen utbytestermin. Nu var jag ju iofs inte i sydeuropa och så här platta och stereotypa karaktärer kan väl inte ens finnas där nere men hela spektaklet får mig ändå att aldrig vilja åka till Barsa (som om inte fotbollslaget var illa nog). Filmen har ju ingen riktig poäng, huvudpersonen är avskyvärd, kollektivet har egentligen bara en person jag inte hatar och det är Cecile de Francen och humorn suger. Berömmet till den här rullen känns lika relevant som kommentarer på aftonbladetartiklar, ändå bara fortsätter man utsätta sig för sånt här. En svag 2a.
JimCarrey
2013-01-30
Svag trea till en välspelad film som kanske kunnat rymma ännu roligare karaktärer
YeShiBao
2012-07-07
Facepalm-film. Fördomsfest med usel kvinnosyn och helt osympatisk huvudperson. Inte feelgood nånstans.
Karamellen
2012-02-05
En av mina favvofilmer som har en speciell plats i mitt filmhjärta. Såg den som nybliven utlandssvensk på originalspråket så kan ha missat något av skämten då. Hög igenkänningsfaktor för alla som pluggat/jobbat utomlands!
larox
2009-11-28
Härligt, befriande och galen filmen ger en kick av inspiration och glädje i välkända Barcelonakvarter. En positivt galen historia att njuta av och stänga det hårda livet ute för en stund, det behövs!
JPK
2009-07-24
Så skulle nog en reklamfilm från UR och Pogo pedagog kunna bli om de uppdragits att göra film för att locka gymnaiseungdomar att prova utlandsstudier -dessutom dålig regi och helt obegripligt. För övrigt är ju huvudkaraktären helt igenom egoistisk och osympatisk!
Tomfritz
2008-08-06
Svag 3:a.

2008-05-20
Jag orkade inte på något sätt se klart på det här skräpet. Allt kändes och var så talanglöst.
accatone
2008-05-19
Osammanhängande scenener som går ut på att vissa hur "balla" alla är. Egentligen en film som ville få folk att plugga/ jobba utomlands