3.8

Den stora flykten

Året är 1943 och en stor grupp allierade flygare bestämmer sig för att rymma från ett av Luftwaffes mest bevakade krigsfångeläger. Baserad på en sann historia.

Originaltitel The Great Escape
Regissör John Sturges
Manus James Clavell, W R Burnett
Genre Drama, Äventyr, Krig, 60-tal
Skådespelare Richard Attenborough, Steve McQueen, Charles Bronson, James Garner, Donald Pleasence, James Coburn, Gordon Jackson, James Donald, David McCallum, John Leyton, Nigel Stock, Hannes Messemer, Angus Lennie, Robert Graf, Jud Taylor, Hans Reiser, Harry Riebauer

Skapad 2019-11-09 av jimmyringo
Denna film börjar när några amerikanska, brittiska och skotska krigsfångar anländer till ett supersäkert fångläger i Tyskland under andra världkriget. En stund senare så anländer den stora ...   Läs mer »

KyLLo
2019-02-05
En oväntat spretig film och dyster historia. Det är bara högst en tredjedel som är intressant och spännande. Resten är platt och föga intressant. Vissa delar påminner om gamla krigs- och actionparodier där flykten sker helt planlöst på de mest lustiga sätt. För att vara baserad på en sann historia är det inte mycket som är trovärdigt skildrat och går att ta seriöst. De inledande flyktförsöken är däremot riktigt bra och höjdpunkten. Annars många fina miljöer. Men vill man se en utbrytarfilm är exempelvis Brute Force ett bättre alternativ rent generellt.
Maggan04
2019-02-03
En jäkligt bra film. Bra och spännande story. Längden tyckte jag inte man kände av, storyn fördes hela tiden framåt så det blev aldrig långtråkigt. Kul att se alla kända skådespelarna. Charles Bronson gör sin roll lysande. Det som drar ner något på betyget är den glättiga och upplupna stämningen på fånglägret. Både krigsfångarna emellan och mellan dem och fångvaktarna. Men storyn om utbrytningen håller oavsett. Och bara det att den bygger på en sann historia.
Pi-R
2018-05-29
En av dessa filmer från gränstiden innan New Hollywood gjorde underverk med och för den amerikanska filmproduktionen. Vissa scener är mycket riktigt lysande, inte minst skådespelarmässigt, och jag är sjukt svag för den sista aktens actionscener. hade filmen gjorts en handfull år senare, hade den förmodligen presterat sig upp till högsta betyg för mig, men här finns en ovilja/oförmåga/rädsla att låta figurgalleriet bli till kött och blod, vilket skär sig mot de filmtekniska finesserna.... Att stämningen på fängelset mest liknar en förvuxen pojkdröm gör också sitt till att helhetsintrycket blir splittrat. Likväl så finns det ett flertal ögonblick och scener som är såpass bra att jag glömmer bort bristerna i verket som helhet. Längden tycket jag är motiverad – tråkigt blir det aldrig
2017-10-11
Hoppsan! Nästan tre timmar och inte en tråkig minut. Här snackar vi tidlöst och Klassiker med stort K. (11/15)
RickDekard
2017-09-29
En tidlös klassiker. Är det någon som inte förstår behöver extra mycket v
Ful_fisk
2017-07-15
Suverän film som håller spänningen uppe hela vägen trots en mastig längd. Skådisarna och stämningen är kanon med. På det stora hela en välförtjänt klassiker!
dudson
2017-01-15
Dåtidens stor film. Fast den är då inte lika stor som film 54år senare. Känns riktigt mossig anno 2017. Sen tror jag inte en sekund på att det var så gemytligt mellan fångarna och fångvaktarna. Tycker även att McQueen är en dryg och kaxig jävel här. Helt klart bäst ifrån sig gör Bronson. En känslig roll med finess. Filmens stora problem är längden på över 2 1/5 timme.
RustyFilm
2016-12-09
En fånglägerhistoria. Man känner verkligen att över 50 år gått sen filmen spelades in. Dialogen mellan dessa "tuffcharmiga" jänkare känns allt annat än fräsch. Men en spännande historia är det fortfarande. Bra manus.

2016-04-21
Perfekt krigsfilm, blir ikke så mye bedre enn dette.
purskatuja
2016-04-11
Mycket bra film som var enormt spännande och lätt att fastna vid. Charles Bronson var ljuvlig tycker jag.