3.3

Den stora kärleken

Irene Girard är hustru till en amerikansk företagsledare (stationerad i Rom) och van att leva i lyx. Efter sin 12-årige sons tragiska död har hon starka skuldkänslor och ger sig iväg från hemmet för att hjälpa fattiga människor som korsar hennes väg.

Originaltitel Europa '51
Alternativ titel No Greater LoveThe Greatest Love
Regissör Roberto Rossellini
Manus Sandro De Feo, Mario Pannunzio, Ivo Perilli, Brunello Rondi, Roberto Rossellini
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Ingrid Bergman, Alexander Knox, Ettore Giannini, Giulietta Masina, Teresa Pellati, Sandro Franchina, William Tubbs, Alfred Brown

2017-01-08
Bra Rosselini-film med Ingrid Bergman i vad som liknar en berättelse om ett helgon i en ohelig värld. Filmen är lite förutsägbar trots ett bra budskap. Skildringen av den fattiga underklassen håller samma klass som Rossellinis tidiga neorealistiska filmer, medan aristokraterna känns som innehållslösa pjäser i filmens dramaturgiska struktur. Det sänker filmen, främst under den andra halvan, men den förlorar ändå aldrig riktigt betygsfyran.
goeran
2015-08-14
Roberto Rossellinis Europa '51 från 1952 är egentligen en riktig snyftare (med ett rätt fånigt budskap) men filmen är väl ändå värd att se för Ingrid Bergmans insats i huvudrollen. Det snygga svartvita fotot är för övrigt ett plus.

2015-08-06
Starkt porträtt av Ingrid (gillar nästan bäst i de italienska filmerna) och den social resan som hennes rollfigur går genom är spännande att följa. Fast den tredje akten med de rättsliga påföljderna kändes som de var i extremaste laget, behövdes de kanske för få fram slutets budskap.
TheJack
2014-11-16
Det finns en spännande skevhet i Rossellinis 50-talsfilmer: å ena sidan stråkar, melodrama och neorealism, å andra sidan modernism. Filmen rör sig ständigt in och ut ur arthousen. Inledande 15 minuterna är en jävligt effektiv sammanfattning av efterkrigstiden, medan fabriksscenen skulle kunna höra hemma i en svartvit version av Den röda öknen, vilket, med andra ord, innebär att den är briljant. Men man önskar ju att Rossellini hade varit lite mer formmässigt konsekvent.
Rele
2014-10-02
En bra film med många duktiga skådespelare, men samtidigt seg handling. Jag ger en trea.

2011-09-21
Jag älskar Ingrid Bergman. Fattar inte hur jag kan ha missat att betygsätta denna. Svag 4.
ilBrutto
2011-09-01
Ett riktigt starkt drama
jwester
2011-07-07
5/5 Rossellini imiterar Dreyer till makalösa resultat. Hans medmänsklighet och insikt är starkt kännbar.
#54
2010-09-26
Bra film, men jag var alldeles för trött för att hålla mig tillräckligt uppmärksam under första halvan.
NikolaiGrinko
2009-08-19
5 betyg på en så bra film!