3.5

Den stora klockan

En tyrannisk redaktör för ett kriminalmagasin begår ett mord. Hans stjärnreporter försöker lösa fallet och upptäcker att alla ledtrådar pekar mot honom själv. Nyinspelad 1987 som 'Ingen utväg'.

Originaltitel The Big Clock
Regissör John Farrow
Manus Jonathan Latimer
Genre 40-tal, Drama, Film-Noir, Kriminalare
Skådespelare Ray Milland, Charles Laughton, Maureen O'Sullivan, George Macready, Rita Johnson, Elsa Lanchester, Dan Tobin, Harry Morgan
Filmnummer 19556

KimEkberg
2018-11-29
tycker att det var en mycket speciell film på alla plan. De långa sekvenstagningarna, den dystopiska korsningen mellan tidningsredaktion och shoppingcentrum, den stumma massören, laughtons översitterier, pattersons konstnärsgeni och musiken som överröstar replikerna och plötsligt pitchar ut i dissonanser. Listan kan göras mycket längre, men en väldigt spännande stund var det hursomhelst. Genreöverskridande också på helt rätt sätt, känslan blir väldigt obehaglig när den ledigt glider mellan uttrycken.
Tonti
2018-08-08
Kanonroll för Laughton förstås som kallhamrad magnat besatt av tidhållning. Väldigt snyggt foto också.
2015-07-30
Spännande, charmig och rolig!
Gröne_Orm
2014-04-11
Har litet av varje.
pufred
2012-04-07
Hitchcockliknande film-noirish. Underhållande, spännande, rolig, i mediemagnatsmiljö.Katt-o-råtta-thriller. Välspelat, bra scenerier,bygger på samma roman som nyinspelningen "Ingen utväg". Med 2 äkta par Farrow/O'Sullivan (Mia farrows föräldrar) & Laughton/Lanchester. Rekommenderas!
#54
2008-10-12
Mycket underhållande film-noir.
Bomkia
2008-06-23
Finurlig film-noir med en riktigt duktig Ray Milland i huvudrollen (som vann en Oscar för The Lost Weekend som också starkt rekomenderas). Laughton funkar som vanligt finfint i rollen som sliskig företagsledare. 4a.
Czechflash
2007-05-25
Ray Milland och Charles Laughton lyser starkt i denna film-noir med komiska inslag. Filmen börjar dock utan någon film-noir prägel (förutom allra första scenen). Filmen kommer sedan till en vändpunkt då historien blir till en katt och råtta lek. Det är här filmen tar ordentlig fart och blir allt bättre. Kanske inte den bästa inom film-noir genren, men en av de mer underhållande och välspelade.
NHL
2007-05-25
En klassiker som håller än. Storyn växer sakta men säkert genom hela filmen. Starkt skådespel av både Milland och Laughton. Man kan även skönja en del humor mitt i allvaret. Milland påminner en hel del om Cary Grant och James Stewart på något sätt.
uCj
2005-10-17
Riktigt bra intrig! Påminner på så vis lite om känslan man fick i The 39 Steps. Ray Milland är lika lysande som Cary Grant eller James Stewart skulle ha varit.