2.4

Den stora oljerushen

En oljemagnat förälskar sig i en författarinna. Men när en kaxig cowboy kommer in i bilden blir situationen direkt mer komplicerat. När cowboyen dessutom börjar tävla med magnaten om oljerättigheter på ett indianreservat kommer även ond bråd död in i bilden.

Originaltitel In Old Oklahoma
Alternativ titel War of the Wildcats, En hjälte i sadeln
Regissör Albert S Rogell
Manus Thomson Burtis, Eleanore Griffith, Ethel Hill
Genre 40-tal, Western
Skådespelare John Wayne, Martha Scott, Albert Dekker, George 'Gabby' Hayes, Marjorie Rambeau, Dale Evans, Grant Withers, Sidney Blackmer, Paul Fix

Albion
2021-04-04
Gott om action och John Wayne är på strålande humör. Lite av en standardfilm kanske men utspelar sig iaf ett par decennier efter de klassiska westernfilmerna och här har till o med bilen gjort sitt intåg i tillvaron. Betyget blir en 3;a
goeran
2020-09-02
John Wayne har naturligtvis vissa kvaliteter men man kommer inte ifrån att Albert S Rogells In Old Oklahoma från 1943 är en högst medioker westernfilm (som det inte var värt att ödsla tid på). Betyg 2.
Bomkia
2007-06-30
Börjar bra, ganska underhållande att se Dekker och Wayne smågnabba om Martha Scott. Men sista 50 blir så blir det hela typisk snarkig action/western som jag kunde klarat mig utan. 2+