3.3

Den stora paraden

Masslakt och dödsskräck i banbrytande realistisk krigsskildring som blev en av MGM:s största 20-talssuccéer

Originaltitel The Big Parade
Regissör King Vidor
Manus Laurence Stallings, Harry Behn, King Vidor, Joseph Farnham
Genre Stumfilm, Romantik, Krig, Drama, 20-tal
Skådespelare John Gilbert, Tom O'Brien (I), Claire McDowell, Hobart Bosworth, Renée Adorée, Karl Dane, Claire Adams, Robert Ober, Rosita Marstini

Ful_fisk
2018-11-06
Det klassiska krigsmelodramet som än idag tycks agera standardmodell för alla krigsmelodramer. En kort och gott kanonbra film som enligt vissa blir för komisk under första halvan, men i mitt tyckte stärker detta bara dramatiken som sedan följer. En stark och elegant film!
LucaCanali
2016-08-21
krigsskildringen får en femma, den kassa melodramen en tvåa och jönserier förtjänar alltid en etta. men jag friar nog hellre än fäller den här filmen. de dåliga bitarna är inte sämre än annat från stumfilmsepoken, bara tiderna som ändrats. betyg: bra- (58/100)
precineadd
2014-03-19
smörig men väldigt underhållande, gilbert är fantastisk
goeran
2013-11-30
King Vidors The Big Parade från 1925 är en intressant och stilbildande film om Första världskriget; förmodligen är det en sådan här blandning av komedi, romantik och grymma krigsscener som bäst kan förmedla vad kriget innebar för soldaterna som ryckte ut. John Gilbert är mycket bra i huvudrollen; han ansåg tydligen själv att denna film var hans bästa insats.
Astrojacob
2012-09-22
Det tar sin tid - 1.10 innan själva kriget blir aktuellt men sedan får man betalt för sitt tålamod. Otroligt realistiska krigsscener som gjorde filmen till MGM´s största kassasucce på 20-talet och den är en ren föregångare till "All quiet...". Tyvärr drar det töntiga och sega dramats första timme ner betyget rejält. Kändes som bonnkomik och man stör sig otroligt, men som sagt sista 45 min räddar denna till en bra, knapp Fyra, för sin plats i Filmboken". Ren filmhistoria.
Mikka
2012-08-29
Den här filmen är säkert filmhistoriskt intressant och den innehåller några väldigt mäktiga minuter. Men jag är inte speciellt förtjust i skådepspelarna, och det är inte alls riktigt en film som faller mig i smaken. Den var säkert mäktig att se med en fullstor orkester. 2+
WaldoTrumbull
2012-03-11
Maffiga krigsscener. I grund och botten ett romantiskt drama, fast med lite mer våld. Snyggt foto men det vill sig inte riktigt med dramatiken, det är lite för mycket överspel och lite för mycket inzoomande på 'känslofulla' ansikten för att funka. På intet sätt dålig, men absolut inte så bra som påstått.
NikolaiGrinko
2007-01-31
Krigsscenerna är "banbrytande" men historien har Hollywood tjatat ut senare, synd att man inte såg denna först.
djonipony
2005-03-21
8,6 på imdb, skulle va intressant att se.